Rondreis Nieuw-Zeeland: groepsreis puur natuur

Dag 1 Brussel – Auckland

Met internationale lijnvluchten naar het verre Nieuw-Zeeland.

Dag 2 Brussel – Auckland

Idem

Dag 3 Auckland

Aankomst in Auckland, door de Aucklanders ‘De Stad van de zeilen’ genoemd. Stadsbezoek met o.a. Parnell Road, een gerestaureerde wijk in Victoriaanse stijl en het Auckland Museum. Vanop de Sky Tower hebben wij een mooi uitzicht over de stad en de omgeving.

Dag 4 Auckland – Rotorua   O

Wij verlaten Auckland met als eindbestemming Rotorua, waar zich één van de 3 geothermische gebieden ter wereld bevindt. Onderweg zien we vele kiwiplantages, de vrucht van Nieuw-Zeeland.

Dag 5 Rotorua   O|A

In Te Puia krijgen wij de zeldzame kiwi te zien, een vogelsoort die alleen in Nieuw-Zeeland voorkomt. Er worden ook regenboogforellen gekweekt. Een bezoek aan het Whakarewarewa Thermal Reserve is een must. Het stoomt en sist er uit ontelbare schoorstenen en het borrelt uit ondoorzichtige moddergaten. De Pohutu geiser spuit er regelmatig. ’s Avonds wonen wij een Hangi bij, dit is een traditioneel Maori feestmaal waarbij de gerechten in de ondergrondse stoom klaargemaakt worden. Een zang- en dansvoorstelling volgt op de maaltijd.

Dag 6 Rotorua – Taupo   O

Wij zetten onze reis zuidwaarts verder met een bezoek aan de Waimangu-vallei. Hier bevindt zich het grootste kokende meer ter wereld, de Waimangu Cauldron. Een wandeling brengt ons langs kraters en dampende riviertjes tot aan het Rotomahana-meer. Het thermisch gebied Wai-O-Tapu beslaat in totaal 17?km2. Wij bezoeken het meest indrukwekkende gedeelte van het park. Even ten noorden van Taupo ligt het Warakei Geothermical Power Station, waar via een ondergronds buizenstelsel heet water naar de elektriciteitsturbines wordt gestuurd. Op weg naar het hotel in Taupo stoppen wij nog aan de Huka-waterval die zich door een 15 meter nauwe kloof naar beneden stort.

Dag 7 Taupo – Wellington   O

Wij verlaten Taupo en volgen de weg naar Wellington langs het Tangariro National Park en vervolgens langs de Kapiti kust aan de Tasman Sea. De hoofdstad van Nieuw-Zeeland wordt weleens vergeleken met San Francisco, en niet zonder reden! Een kabeltram en een groot aantal houten huizen in Victoriaanse stijl, die in fel contrast staan met de wolkenkrabbers in glas en staal, sieren de heuvels. Wij nemen de Cable Car naar de wijk Kelburn, vanwaar wij een prachtig zicht hebben over de stad, de haven, de Cook Strait en bij goed weer het noorden van het Zuider­eiland. We brengen een bezoek aan het Te Papa Museum, het nationale museum geopend in 1998. Kunst- en cultuurliefhebbers komen hier zeker aan hun trekken.

Dag 8 Wellington – Nelson   O

De veerboot brengt ons in 3 uur over de Cook Strait naar het Zuidereiland. Langs de noordkust rijden wij naar Nelson door de provincie Marlborough, die uitgegroeid is tot een van de belangrijkste Nieuw-Zeelandse wijnproducenten. Nelson is een leuke badplaats in het noorden van het eiland en is een populair punt om het Abel Tasman National Park te bezoeken.

Dag 9 Nelson – Abel Tasman Park – Nelson   O

Vandaag gaan we op verkenning in het Abel Tasman National Park. Het mooie park is een van de drukbezochtste parken en tegelijk ook het kleinste. Het Abel Tasman Park is populair door het prachtige kustlandschap van granieten rotsen en de combinatie van helder water en witte stranden. Een boottocht en wandeling in het Abel Tasman N.P. staan op het programma.

Dag 10 Nelson – Greymouth   O

Na het ontbijt verlaten we Nelson richting West Coast. Een groot deel van de schilderachtige route loopt langs de Buller River. In Cape Foulwind wandelen we naar de pelsrobbenkolonie. We vervolgen onze weg langs de grillige westkust, een lange smalle strook van wilde schoonheid. We houden halt in Punakaiki en bezoeken Paparoa National Park. De blikvangers van dit park zijn de zogenoemde pannenkoekenrotsen, die uit honderden lagen geërodeerde kalksteen bestaan. Ook opvallend zijn de blowholes of spuitgaten. Overnachting in Greymouth, de grootste stad aan de westkust.

Dag 11 Greymouth – Fox Glacier   O

De grootste attractie van de westkust wordt gevormd door twee wereldberoemde gletsjers, de Franz Jozef en de Fox. Nergens ter wereld slagen deze gletsjers erin tot een gematigd regenwoud vlak bij zee door te dringen. Een wandeling naar de Franz Jozef Gletsjer is een ideale manier om van de schitterende omgeving te genieten. Een facultatieve helikoptervlucht over het hooggebergte behoort tot de mogelijkheden.

Dag 12 Fox Glacier – Wanaka   O

Wij vervolgen onze reis in zuidelijke richting. In Haast verlaten wij de westkust. De route over de Haast-pas is een van de vier wegen die de westkust met de rest van het Zuidereiland verbindt. Op onze weg naar Wanaka genieten wij nog van mooie vergezichten over het Lake Hawea en het Lake Wanaka.

Dag 13 Wanaka – Queenstown   O

Vandaag rijden wij door Centraal Otago, de streek waar de eerste kolonisten hun schapen lieten grazen. In 1861 werd het eerste goud ontdekt en brak de goudkoorts in alle hevigheid los. We houden even halt in het stadje Arrowtown. Deze vroegere nederzetting uit de Goldrush is een bezoekje waard. We stoppen aan de Kawarau Suspensionbridge waar liefhebbers van bungeejumping een sprong in de diepte (134 m) wagen. We bewonderen de adembenemende sprongen van deze durvers.

Dag 14 Queenstown   O

Queenstown is prachtig gelegen aan het schitterende meer Wakatipu en tussen de hoge, meestal met sneeuw bedekte toppen van de Zuidelijke Alpen. Vandaag bent u vrij om dit gezellige stadje te verkennen. Overal zijn leuke winkeltjes. Vanop Bob’s Peak, 450 m boven de stad geniet u van een prachtig uitzicht. Ook meer avontuurlijke activiteiten zijn mogelijk zoals een vaartocht over het woeste water met de Shotover Jet, een 4x4 tocht doorheen de ruige Skipperscanyon, paragliding,...

Dag 15 Queenstown – Milford Sound – Te Anau   O

Wij verlaten Queenstown met aan de linkerkant de bergketen de Remarkables en aan de rechterkant het Wakatipu-meer. Te Anau is gelegen aan het gelijknamige meer. Te Anau is de poort van het Fjordland National Park, waar één van de mooiste bergwegen ter wereld ons door het Eglingtondal en de Homertunnel naar de Milford Sound leidt. Tijdens een rondvaart op de fjord hebben wij prachtige uitzichten op watervallen, gletsjers en bergen, waaronder de Mitre Peak.

Dag 16 Te Anau – Dunedin   O

De rit gaat vandaag van de onbezoedelde natuur naar de bewoonde wereld, door vruchtbare vlakten met talrijke schapenfokkerijen. Onderweg bezoeken wij een schapenboerderij en maken er kennis met het dagelijkse leven op een farm. Dunedin was in de tijd van de goldrush dé stad van het land. Nu nog straalt de stad levendigheid uit. Op het uiterste punt van het Otago-schiereiland leven een 40-tal koningsalbatrossen. Met een vleugelspanwijdte van drie meter zijn het de grootste vliegende vogels. Nog een hoogtepunt is de geeloogpinguïn, één van de zeldzaamste en meest bedreigde pinguïnsoorten ter wereld. De hoiho, zoals hij genoemd wordt door de Maori, dankt zijn naam aan zijn geelkleurig oogmasker. Vanuit goed gecamoufleerde loopgraven met observatieposten kunnen we deze buitengewone dieren van dichtbij bespieden.

Dag 17 Dunedin – Christchurch   O

Door wisselende landschappen langs de kust bereiken wij de Moeraki Boulders. Het zijn grote ronde stenen die zo’n 60 miljoen jaar geleden op de zeebodem zijn gevormd. We houden even halt in Oamaru, de meest ‘victoriaanse’ stad van Nieuw Zeeland. Heel wat historische gebouwen zijn opgeknapt en geven het centrum een mooie uitstraling. Verder naar Christchurch, de meest Engelse stad buiten Engeland. Met een stadsbezoek eindigt deze rondreis. Ondanks de zware aardbeving van 22 februari 2011 die ongeveer 2/3 van de oude binnenstad verwoestte, heeft Christchurch toch nog zijn authentiek en vriendelijk karakter weten te bewaren.

Dag 18 Christchurch – Brussel   O

Overbrenging naar de luchthaven voor onze vluchten naar Europa.

Dag 19 Brussel

Aankomst in Brussel en einde van een prachtige reis.