Rondreis Oman: groepsreis naar zandgolven

Dag 1 Brussel – Muscat

Met internationale lijnvluchten naar de hoofdstad Muscat. Transfer naar het hotel.

Dag 2 Muscat   O|M|A

Kennismaking met de hoofdstad van het sultanaat Oman. Muscat is het bewijs van een harmonieus samengaan van moderne commerciële centra met de traditionele cultuur. We wandelen rond in het typische Muttrah met zijn levendige vismarkt en kleurrijke soek. Bezoek aan het particulier museum Bait Al Zubair, of het huis van de familie Zubair. De bouw van de Sultan Qaboz Moskee werd in 1998 voltooid. Korte stop aan het Al Alampaleis van sultan Qaboz. Het Royal Opera House is een van de mooiste gebouwen van Muscat.

Dag 3 Muscat en omgeving   O|M|A

In de voormiddag bezoek aan de vissoek van Barkha. Verdere rit naar Nakhl, met zijn vele dadelpalmen, warmwaterbronnen en prachtige fort. Het fort van Nakhl is een van de meest indrukwekkende forten van Oman en troont op een hoge rotsheuvel en is omgeven met dadelpalmplantages. De warmwaterbronnen van Athowarah ontspringen in een smalle wadi, vormen een riviertje en brengen de oase tot leven. Wij rijden naar Rustaq, gekend voor de heilzame werking van het water van de warmwaterbron. Het fort van Rustaq staat op een heuvel en wordt door een muur met vele torens omgeven. Een beetje verder ligt het mooie fort van Al Hazm.

Dag 4 Muscat – Nizwa   O|M|A

Na het ontbijt verlaten we Muscat en rijden naar Fanja voor een fotostop en een korte wandeling. Verder naar Jebal Akhdar of de "Groene Bergen" met een stop in Birkat Al Mauyz. Nizwa is het religieuze centrum van Oman en heeft vele historische monumenten en is bekend om zijn zilversmeedkunst. De soeks zijn de belangrijkste uit de regio. Het schitterende fort dateert van 1650 en is een van de oudste van het sultanaat. We overnachten in Nizwa. Diner in het hotel.

Dag 5 Nizwa – Al Hamra – Misfah – Jabal Shams – Nizwa   O|M|A

De regio rond Nizwa is betoverend mooi. Het fort van Jabrin is een van de best bewaarde monumenten van Oman. In de 17de eeuw was dit fort een bloeiend centrum van astronomie, Arabische literatuur, islamitisch recht, wetenschappen en kunsten. Al-Hamra is een oud lemen dorpje. Sommige van de huizen zijn nog bewoond en tellen verschillende verdiepingen. In de oase kunnen we het falaj-systeem (= waterkanalen) in werking zien. Door de falaj stroomt het water ondergronds vanuit de bergen naar het dorp. In Misfah staan de traditionele huizen op de steile bergwanden en rotsen en zijn in steen opgetrokken. Op de top van Jehel Shams genieten wij van een mooi uitzicht op de diepe steile Grand Canyon.

Dag 6 Nizwa – Wahiba woestijn   O|M|A

Vandaag genieten wij van de schitterende landschappen van Oman: van de duinen van de Wahiba woestijn naar groene wadi’s en enkele lieflijke oasedorpjes. Maar eerst wandelen we even rond in de souks van Nizwa en vervolgens bewonderen we het indrukwekkende fort van Nizwa. Ibra is de oudste stad in de regio en heeft nog mooie voorbeelden van de leemarchitectuur. Daarna vertrekken wij naar de Wahiba woestijn, een gebied met meer dan 20 zandduinvarianten. Hier leven tientallen planten- en diersoorten. Tegen de avond vertrekken wij vanuit ons tentenkamp met onze jeeps voor een “dune bashing” (joy riding) over de duinen. Nadien stoppen wij om de zon te zien ondergaan in de mooie omgeving.

Dag 7 Wahiba woestijn – Sur   O|M|A

Vandaag naar Sur, gelegen aan de oostkust van Oman met een belangrijk historisch verleden als havenstad. Wij rijden naar Wadi Bani Khalid, een zeer mooie wadi die bijna het hele jaar door water bevat. De wadi is zeer pittoresk: kleine dorpjes, waterpoelen en een weelderige vegetatie. Op weg naar Sur zien wij langs de kust de traditionele dhows of de gekromde teakhouten vissersboten. Slechts enkele dhowwerven zijn nog in gebruik. Het kleine dorpje Aya is nog vrij traditioneel en ligt aan een kreek vlakbij Sur. In Sur ontdekken wij de levendige soek. Langs de kade zien wij de traditionele dhows’s. Nachts gaan wij naar Turtle Beach om de met uitsterven bedreigde groene zeeschildpadden te observeren. (voornaamste broedseizoen april-september)

Dag 8 Sur – Muscat – Brussel   O|M

Na het ontbijt rijden wij langs de kustweg terug naar Muscat. De weg loopt langs prachtige witte stranden bedekt met veelkleurige schelpen, diepe ravijnen, rotsen die door de wind en golven zijn vervormd en mooie groene wadi’s. We maken een wandeling in de idyllische Wadi Shab een van de mooiste wadi’s van het land. Wij stoppen aan de verzonken krater van Bimah. Wij rijden naar een hotel in Muscat waar we ons kunnen opfrissen. Nadien transfer naar de luchthaven van Muscat voor onze terugvluchten naar Brussel.

Dag 9 Brussel