Rondreis Zuid-Engeland en Cornwall, vol mystiek

Dag 1 Brussel – Bristol   A

Vluchten naar Bristol. Aankomst en kennismaking met de stad. Bristol is een levendige universiteitsstad en beroemd om de straatkunstenaar Banksy.

Dag 2 Bristol Stonehenge – Bath – Bristol   O|A

Na het ontbijt vertrekken we naar Stonehenge. We verwonderen ons over dit beroemde megalitische monument, waarrond nog steeds een aura van mysterie en magie hangt. Nadien rijden we door naar Bath, bekend om zijn warmwaterbronnen en 18e-eeuwse architectuur. We brengen een bezoek aan de goed bewaarde Romeinse thermen. In de late namiddag keren we terug naar Bristol.

Dag 3 Bristol - Wells – Glastonbury – Cornwall   O|A

We rijden naar Wells, de kleinste stad van Engeland. We bezoeken de kathedraal, een mooi voorbeeld van vroege gotiek. Het is juist dankzij de kathedraal dat Wells stadsrechten heeft, want elke plaats in Engeland met een kathedraal mag zich automatisch stad noemen.
In de buurt van Wells vinden we Glastonbury. Dit stadje is niet alleen bekend van het wereldberoemde Glastonbury festival of contemporary performing arts, maar ook voor de ruïnes van Glastonbury Abbey. Er zijn heel wat legendes rond Jozef van Arimetea en de heilige graal verbonden aan deze plek. In 1086 was het de rijkste abdij van Engeland. In 1184 brak er een verwoestende brand uit, die vrijwel de gehele abdij in de as legde. Om geld te verzamelen voor de restauratie vertelden de monniken dat ze het graf van koning Arthur en zijn vrouw Guinevere hadden gevonden. Het graf werd verplaatst naar het terrein van de abdij. Dit trok de nodige pelgrims, waardoor het geld binnenstroomde. Daarna rijden we verder naar Cornwall, het zuidwestelijke deel van Engeland, beroemd om zijn schitterende vergezichten en de legendes over Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel. We brengen een bezoek aan Tintagel Castle, beter bekend als Camelot.

Dag 4 Cornwall : Lanhydrock House – Polperro   O|A

Na het ontbijt verkennen we dit schitterende schiereiland. Een bezoekje aan het majestueuze Landhydrock House en zijn schitterende tuinen mag zeker niet ontbreken. Nadien gaat het verder naar Polperro, een pittoresk vissersdorpje, waar we kuieren langs de typische huisjes aan het strand.

Dag 5 Cornwall : St Michael Mount – St. Ives   O|M|A

In de ochtend bezoeken we St Michael Mount, de Engelse versie van de Mont-Saint-Michel. Net zoals zijn Franse tegenhanger wordt deze landtong een eiland bij hoog water. Afhankelijk van het getij steken we te voet of per boot over. We lunchen in een typische pub en bezoeken de Benediktijner abdij. Alvorens terug naar het hotel te rijden houden we halt in St. Ives, de culturele hoofdstad van Cornwall en een leuk kuststadje met artistieke aantrekkingskracht, steile straatjes en zeezichten. We slenteren in de levendige straatjes van het kunstenaarsdorp, vol galerijen, ateliers en winkeltjes.

Dag 6 Cornwall: Porthcurno – Land’s End   O|A

Vandaag rijden wij naar Land’s End – letterlijk “waar de aarde eindigt". In het uiterste zuidwesten ligt het aparte Land's End waar Groot-Brittannië eindigt in de zee. We maken er een mooie wandeling langs de ruige kliffen en genieten van een onvergetelijk landschap tussen land en zee. In Porthcurno bezoeken wij het Minack theater, het grootste openlucht theater in Groot-Brittannië, volledig gebouwd in graniet in 1931 naar het model van de Griekse theaters uit de Oudheid. Het theater is uitgehakt in een klif en zorgt daardoor voor een spectaculair uitzicht over de Atlantische Oceaan.

Dag 7 Cornwall – Dartmoor National Park – Exeter   O|A

Rit naar Devon door het Dartmoor National Park, een streek van woeste heidevelden en kale granietrotsen. Hier in Zuidwest-Engeland ontdek je een magisch en woest landschap bezaaid met ‘moors’ (hoogveen). Uitgestrekte vergezichten en beboste valleien vol snelstromende riviertjes wisselen elkaar af. We genieten van de mooiste uitzichten over de moors. Dartmoor N.P. heeft ook een van de hoogste concentraties aan prehistorische sites in Engeland: van standing stones en steencirkels tot grafheuvels. We maken een mooie wandeling in dit uniek National Park. Nadien rijden wij naar het gezellige stadje Exeter om de prachtige gotische kathedraal van Sint-Peter te bewonderen.

Dag 8 Exeter – Bristol – Brussel   O

Transfer naar de luchthaven van Bristol en vluchten naar Brussel.

Engeland Pond  Engels  25/04/2024 06:43

• Rondreis IJsland, groepsreis door vuur en ijs
  • Rondreis Spitsbergen
  • Citytrip Madrid
  • Rondreis Puglia: Verlies jezelf in schoonheid, cultuur en gastronomie!