Rondreis Slovenië, groepsreis vol cultuur en natuur

Dag 1 Brussel > Ljubljana   A

Vlucht naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Met zijn 280.000 inwoners is Ljubljana misschien wel de gezelligste hoofdstad van Europa. De straten aan de voet van het middeleeuwse kasteel worden door gebouwen in barok en jugendstil gedomineerd, verkeersarme pleinen en boulevards zorgen voor een ontspannen sfeer. We dineren in een traditioneel restaurant in het stadscentrum.

Dag 2 Ljubljana   O|A

Na het ontbijt beginnen we aan onze wandeling over de geplaveide straten van de stad en langs de pittoreske oevers van de rivier de Ljubljanica. Na de middag bezoeken we het kasteel van Ljubljana, gelegen bovenop een heuvel met een panoramisch uitzicht over de stad. We ontdekken de rijke geschiedenis en het culturele erfgoed van dit iconische fort terwijl we door de kamers en over de wallen dwalen. Diner en overnachting in hotel.

Dag 3 Ljubljana – Celje - Zicka Kartuzija - Ptuj   O|A

We rijden naar Celje, een belangrijke stad in de middeleeuwen. Hoog boven de Savinja rivier troont het kasteel van de graven van Celje die hier in de 14e-15e eeuw leefden. De patriciërs¬woningen uit de 19e eeuw zorgen voor een charmante sfeer. Onze volgende halte zijn de overblijfselen van één van de oudste Kartuizenkloosters: Zicka Kartuzija, een verborgen juweeltje gelegen in weelderig groene heuvels. Na de middag rijden we verder naar Ptuj, de oudste stad van Slovenië en gelegen aan de Dravarivier, vlakbij de Kroatische grens. Zijn oude naam Poetovio dankt de stad aan de Romeinse keizer Trajanus die Ptuj in de 2e eeuw stadsrechten verleende.

Dag 4 Ptuj – Maribor - Bled   O|M|A

We maken een panoramische rit door glooiende wijngaarden tot aan het wijndomein waar we niet alleen een aantal wijnen proeven, maar ook genieten van een heerlijke lunch. Na de middag verkennen we Maribor, de tweede stad van het land, die bekend staat om zijn rijke culturele erfgoed. We eindigen de dag in Bled, één van de populairste vakantiebestemmingen in de Julische Alpen. Bled is als een idyllische ansichtkaart: in het meer ligt een eiland met een barokke kerk en op de hoge rotsoever troont een kasteel. Diner en overnachting in hotel.

Dag 5 Bled – Bohinj – Bled   O|A

Door een prachtig landschap rijden we naar het schilderachtige meer van Bohinj, omringd door torenhoge bergtoppen. We rijden verder naar de Savica-waterval, een juweeltje gelegen in het hart van het Triglav Nationaal Park, waar we een mooie wandeling maken. In de namiddag keren we terug naar Bled, voor een wandeling rond het iconische meer. Wij bezoeken ook het kasteel, hoog gelegen op een klif en het oudste kasteel van Slovenië.

Dag 6 Bled - Vintgar-kloof - grotten van Postojna – Portoroz   O|A

In de vroege ochtend rijden wij naar de Vintgar kloof. Over houten loopbruggen wandelen we langs het kristalheldere water dat door het smalle ravijn stroomt tot aan de waterval op het einde van de kloof. Wij vervolgen onze weg door het Karstgebied. De grotten van Postojna behoren tot de grootste en mooiste grotten ter wereld. Aan boord van een treintje bewonderen we dit druipsteenparadijs. We rijden verder naar de kust van Istrië waar we overnachten in de sfeervolle kustplaats Portoroz. De naam van het stadje betekent ‘Rozenhaven’.

Dag 7 Portoroz – Piran – Trieste - Portoroz   O|A

Het havenstadje Piran ligt op een schiereiland en wordt de diamant van de Adriatische Zee genoemd. Het is de meest romantische en best bewaarde stad van de Sloveense kust. Het stadje wordt gekenmerkt door smalle straatjes en romantische pleintjes. Het mooiste gebouw is ongetwijfeld de klokkentoren van de Georgiuskathedraal. We maken een panoramische tour langs de kust tot in het Italiaanse Trieste. De havenstad Koper is zeker een bezoek waard. In Trieste, ooit de tweede stad van het Hongaarse rijk, maken we een korte stadswandeling. Overnachting in Portoroz.

Dag 8 Portoroz - Lipica – Ljubljana – Brussel   O

Lipica is een klein dorpje vlakbij de Italiaanse grens. Sinds 1580 worden hier de wereldberoemde Lippizaners gefokt door Andalusische hengsten te kruisen met plaatselijke karstmerries. Bij de geboorte hebben de veulens een donkere kleur maar naarmate ze ouder worden krijgen ze hun kenmerkende schimmelvacht. Hun naam danken de paarden aan de plaats waar het allemaal begon. We krijgen een rondleiding in de stoeterij. Na de lunch rijden wij terug naar Ljubljana voor de terugvlucht naar Brussel. Einde van een mooie reis.

Slovenië     19/04/2024 19:15

• Rondreis IJsland, groepsreis door vuur en ijs
  • Rondreis Spitsbergen
  • Citytrip Madrid
  • Rondreis Puglia: Verlies jezelf in schoonheid, cultuur en gastronomie!