Rondreis La Réunion: goddelijke groepsreis

Dag 1 Dag 1 Brussel – Parijs – Saint-Denis

Met de bus rijden we naar de luchthaven Orly waar we inschepen op de vlucht naar La Réunion, een overzees departement van Frankrijk en gelegen in de Indische Oceaan niet zo ver van Mauritius. Dit eiland is het meest tropische wat Frankrijk te bieden heeft en het wordt gedomineerd door torenhoge vulkanen en is gezegend met een unieke plantengroei. We verkennen het eiland met zijn tropische vegetatie, fascinerende berglandschappen, talrijke vulkanen en hemelse stranden.

Dag 2 Saint-Denis   M|A

’s Ochtends komen we toe in Saint-Denis, de hoofdstad van La Réunion. We beginnen aan de verkenning van deze aangename stad met de mooie ligging aan de Indische Oceaan. We flaneren langs mooi gerestaureerde Creoolse huizen en bezoeken o.a. het Musée d’Histoire Naturelle gelegen in de prachtige Jardin de l’Etat. Saint-Denis wordt ook gekenmerkt door een unieke mix van tradities en culturen. Getuigen hiervan zijn de kathedraal, de moskee Noor-e-Islam en de Hindoetempel Kali Kampal.

Dag 3 Saint Denis – Hell-Bourg – Saint-Denis   O|M|A

Na een vroeg ontbijt vertrekken we op weg om het Noorden van het eiland te gaan verkennen. We rijden langs uitgestrekte suikerrietvelden en bezoeken een vanilleplantage, waar we alles leren over dit ‘zwarte goud’. Het charmante dorp Hell-Bourg ligt in het hart van een keteldal, de ‘Cirque du Salazie’, in een weelderig groene omgeving vol bananenplantages, watervallen en bamboebossen. We ontdekken de geraffineerde sfeer van Maison Folio en de overblijfselen van de Thermen die vernield werden door een vulkaanuitbarsting.

Dag 4 Saint-Denis – Ilet Bethleem – Saint-Pierre   O|M|A

Ook vandaag gaan we weer vroeg op pad. Ditmaal verkennen we het Oosten. We rijden langs boomgaarden van lychees en kruidnagel en bereiken de groene oase Ilet Bethleem. Een korte wandeling brengt ons langs een kapel gewijd aan Onze-Lieve-Vrouw-van-Fatima en tot bij een geliefde zwemplek van de lokale bevolking. Na een picknick bezoeken we in de namiddag we een suikerrietplantage en vernemen we alles over het kweken, oogsten en verwerken van dit gewas.

Dag 5 Saint-Pierre – Grande Anse – Saint-Pierre   O|A

In de voormiddag slenteren we over de dijk van het levendige Saint-Pierre. We brengen o.a. een bezoekje aan de overdekte markt. Saint-Pierre is de ideale basis om ‘le sud sauvage’ te verkennen.
De namiddag staat in het teken van contrasten: het witte zand van het paradijselijke strand Grande Anse afgeboord met palmbomen aan de ene kant en de beukende oceaan aan de andere; en daar tegenover het zwarte basalt van de lava tunnels gevormd door opeenvolgende vulkaanuitbarstingen.

Dag 6 Saint-Pierre - Vulkaan Piton de la Fournaise - Saint-Pierre   O|M|A

Vandaag staat het hoogtepunt van onze reis op het programma. We vertrekken op tijd zodat we de wolken die meestal in de namiddag de vulkaan aan het zicht onttrekken, voor zijn. De Piton de la Fournaise is één van de meest actieve vulkanen ter wereld en bevindt zich op de Piton des Neiges, een nog grotere uitgedoofde vulkaan. We verbazen ons over de verschillende landschappen die gecreëerd werden door de veelvuldige uitbarstingen. Vanaf de Nez de Boeuf (2070m) hebben we een schitterend uitzicht over het keteldal. We rijden verder door het rode maanlandschap van de Plaine des Sables en over de Pas de Bellecombe (2311m). Na de middag bezoeken we een kurkuma plantage in Plaine des Grègues.

Dag 7 Saint-Pierre – Cirque de Cilaos - Saint-Pierre   O|M|A

Vooraleer we opnieuw het binnenland intrekken, blijven we nog even aan de kust voor een bezoek aan Saint-Louis. Via de beroemde weg met de 400 bochten bereiken we Cilaos. De Cirque de Cilaos staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Vanaf het uitzichtpunt Roche Merveilleuse hebben we een adembenemend zicht op het keteldal onder ons.

Dag 8 Saint-Pierre – Saint-Gilles-Les-Bains   O|M|A

We rijden langs de westkust naar Saint-Gilles-les-Bains, waar we de laatste 3 nachten zullen slapen. Dit mondaine badstadje staat ook bekend als het kleine St Tropez. Onderweg brengen we een bezoek aan het museum Stella Matutina, wat ons een unieke inkijk geeft in de economische en agro-industriële geschiedenis van La Réunion. In Mascarin wandelen we door de botanische tuin, vanwaar we een mooi uitzicht hebben op de baai van Saint-Leu. We dalen af naar het levendige stadje waar we slenteren over de promenade en genieten van het schouwspel van Le Souffleur.

Dag 9 Saint-Gilles-les-Bains – Maido – Saint-Gilles-les-Bains   O|M|A

Na een vroeg ontbijt vertrekken we voor een fikse klim, met de bus weliswaar. Over een afstand van 27 km klimmen we van zeeniveau naar 2200 m hoogte. Hoe hoger we komen, hoe meer het landschap verandert: dorpen, acaciabossen en geraniumvelden gaan geleidelijk over in het Mafate keteldal. Vanaf het Maido uitzichtpunt hebben we een oninneembaar zicht over 9000 hectare wouden en bergen, met de oceaan op de achtergrond! Op de terugweg stoppen we bij een producent van geraniumolie om de typische geur van dit eiland op te snuiven.

Dag 10 Saint-Gilles-les-Bains   O|A

Vandaag verkennen we Saint-Gilles-les-Bains. Je vindt er de mooiste stranden van het eiland en het azuurblauwe, ondiepe water nodigt uit tot zwemmen. We kunnen geen eiland bezoeken zonder een boottocht te maken, dus vandaag staat er als afsluiter van deze mooie reis een catamarantocht op het programma. Onder het genot van een drankje gaan we op zoek naar dolfijnen en zeeschildpadden.

Dag 11 Saint-Gilles-les-Bains – Parijs   O

Vrij tot aan ons vertrek naar de luchthaven voor de terugvlucht.

Dag 12 Parijs - Brussel

Aankomst in Brussel en einde van een onvergetelijke natuurreis.