Rondreis Panama: groepsreis naar kanaal én meer

Dag 1 BRUSSEL – PANAMA CITY

Met internationale vluchten naar Panama City. Aankomst en transfer naar het hotel.

Dag 2 PANAMA CITY – SAN LORENZO – PORTOBELO – PANAMA CITY   O|M

We rijden met de bus naar Colon. Onderweg stoppen we in het nieuwe visitors center van Agua Clara waar we een goed zicht hebben over de recente uitbreiding van het kanaal. In Colon rijden we met de bus door het nationaal park naar het mooi gelegen fort van San Lorenzo, Unesco werelderfgoed en een mooi voorbeeld van militaire architectuur van de 17de en 18de eeuw. Het fort werd gebouwd om de monding van de Rio Chagres te kunnen overzien die veel gebruikt werd door commerciële- en slavenschepen. We brengen een bezoek aan de koloniale havenstad Portobelo. Van de 17de tot de 19de eeuw diende de haven als een Spaans fort en was de levendige terminal van de handelsroute. Nu zien we nog de dikke muren van de stenen verdedigingswerken, kanonnen en overblijfselen van uitkijktorens. In de kerk staat het beroemde zwarte Christusbeeld.

Dag 3 PANAMA CITY – INHEEMSE BEVOLKING – PANAMA CITY   O|M|A

Vandaag maken we kennis met de inheemse bevolking, de Embera stam. We worden hartelijk onthaald en leren over hun levenswijze. We vinden hun woongebied na een boottocht op het Gatun meer dat gevoed wordt door de Chagres rivier. De Emberavrouwen bereiden een heerlijke authentieke lunch met vis uit het meer. We maken hier ook een boottocht op het meer naar Monkey Island en gaan er op zoek naar kapucijn- en penseelaapjes. ’s Avonds eten wij in een typisch Panamees restaurant waar we vergast worden op een folkloristische show en maken we kennis met het nationale kostuum ‘La Pollera’.

Dag 4 PANAMA CITY – ALTOS DE CAMPANA – EL VALLE DE ANTON   O|M|A

We rijden door Altos de Campana, Panama’s oudste nationale park en de thuis van meer dan 200 vogelsoorten, 39 soorten zoogdieren, 62 soorten amfibieën en 86 soorten reptielen. Vanop Cerro Campana, de hoogste top van het park, hebben we een prachtig zicht op de golf van Panama, Punta Chame en op heldere dagen van Isla Taboga. We rijden verder naar El Valle de Anton, een stadje gelegen in de vallei van de grootste slapende vulkaan van Midden-Amerika. De vallei is de enige plaats in de wereld waar je ‘square trees’ met rechthoekige stammen kunt vinden. In de namiddag wandelen we door het woud om deze speciale bomen te ontdekken. Daarna bezoeken we het El Valle Amphibian Conservation Centre waar we de met uitsterven bedreigde gouden klompvoetkikker zien. De kikker wordt beschouwd als een geluksbrenger en is een nationaal symbool in Panama.

Dag 5 EL VALLE   O

Het pittoreske stadje is de ideale uitvalsbasis voor mooie wandelingen. Wij maken een tocht naar de top van de Cerro Gaital, gelegen in het nevelwoud van het Gaital nationaal park op een hoogte van 1.185m. Ook de 35m hoge Chorro El Macho waterval staat op ons programma en La Piedra Pintada, een enorme rots, versierd met precolombiaans beitelwerk. Van hier hebben we ook een mooi uitzicht op “La India Dormida” een bergketen waarin je met wat verbeelding een liggende vrouw kan zien.

Dag 6 EL VALLE – NATA – SANTIAGO   O|M|A

We bezoeken de authentieke ambachtenmarkt van El Valle waar de inheemse Ngöbe-Buglé, Embera en Guna Yala bevolking hun kleurrijke goederen aan de man probeert te brengen. Onderweg bezoeken we de precolumbiaanse opgravingen van El Caño in de buurt van Nata. Dit is de oudste stad van Panama, gesticht in 1522 door Conquistadores op zoek naar goud. De basiliek is de oudste van dit deel van de wereld. Plaatselijke kunstenaars deden al het houtsnijwerk zoals het altaar en de opmerkelijke kansel.

Dag 7 SANTIAGO - BOQUETE   O|A

Na het ontbijt rijden we naar Boquete, gelegen aan de voet van de Baru vulkaan en het hoogste punt van Panama. Boquete heeft een fijn klimaat en is omringd door dichte jungle. Koffieplantages wisselen er glooiende heuvels en het ruige vulkaanlandschap af. We lunchen op de koffieplantage Finca Lerida, gelegen op 1700 m hoogte. Na de lunch bezoeken we de plantage. We ontdekken de verschillende soorten koffieplanten die hier groeien en volgen het hele koffieproces van het plukken van de boon en het proeven van verschillende variëteiten tot het drinken van een kopje koffie.

Dag 8 BOQUETE   O|M|A

Vandaag verkennen we Pipeline Road, waar we op zoek gaan naar de lokale wildlife. Deze weg is de ideale plaats om vogels te spotten. En wie weet ontdekken we tussen het gebladerte wel een quetzal. We vervolgen onze ontdekkingstocht naar een orchideeëntuin. In de serre vinden we een collectie van soorten uit Noord-, Midden- en Zuid Amerika, waarvan sommige exemplaren zelfs uitgestorven zijn in de natuur. We vinden hier ook een verzameling vleesetende planten. Het is één van de weinige farms waar al deze soorten te vinden zijn. Ze zijn het levenswerk van een gepassioneerd bioloog die zijn hele leven gewijd heeft aan de bescherming en de kweek van orchideeën. Als afsluiter bezoeken we de ‘Golden Butterfly Garden’ vlindertuin, gelegen in een vallei, ontstaan bij de uitbarsting van Volcan Baru. We vinden er verschillende soorten vlinders die alleen hier voorkomen. De lokale planten die hier gekweekt worden zorgen ervoor dat deze vlinders zich hier kunnen verspreiden en voortplanten. ’s Avonds dineren we in het gerenommeerde Panamonte hotel in Boquete, alvorens terug naar ons hotel te rijden.

Dag 9 BOQUETE – BOCAS DEL TORO   O|M

In de voormiddag rijden we naar de provincie Bocas del Toro. Met een snelle boot bereiken we vanuit Almirante het hoofdeiland van de archipel, Isla Colon, waar we drie nachten verblijven in Bocas del Toro stad. De hoofdstad van het eiland heeft een leuk centrum met gekleurde huisjes en een Caribische sfeer. Dit stadje is onze vertrekplaats om verschillende eilanden van het archipel te verkennen. Onze eerste tocht brengt ons naar Isla San Cristobal waar we te gast zijn bij de lokale Ngöbe-Buglé bevolking. Zij vergasten ons op de lunch en nemen ons nadien mee op een cacao tour.

Dag 10 BOCAS DEL TORO: DOLFIJNBAAI – CAYO ZAPATILLA – CAYO CORAL   O|M

Met de boot varen we naar Dolphin Bay waar we de dolfijnen in kleine groepen van 5 of 6 zien spelen. Het rustige water en de overvloed aan kleine vissen, schaaldieren en inktvis zijn de perfecte grond voor de jonge tuimelaars. Een van de meest bezochte snorkelplekken in Bocas del Toro is Cayo Coral, een klein eiland gelegen in het kanaal van Bastimentos en het Popa eiland. De zee is hier erg rustig en de ideale plaats voor alle leeftijden om al snorkelend naar de tropische vissen, koralen en sponzen te kijken. Met een beetje geluk kunnen we op de terugweg naar het hotel even aan land gaan op Isla Solarte bij Hospital Point om er op zoek te gaan naar de kleurrijke gifkikkertjes.

Dag 11 BOCAS DEL TORO – ISLA BASTIMENTOS – BOCAS DEL TORO   O|M

Isla Bastimentos is één van de grotere eilanden van de archipel. We varen naar de zuidoostkant van het eiland en door de mangrove komen we aan in Salt Creek. Hier maken we een wandeling door het tropische woud en met wat geluk kunnen we er luiaards, pijlgifkikkers, kaaimannen en tropische vleermuizen aantreffen. Na de lunch varen we via Isla Popa verder langs Isla Colon naar de uiterst westelijke punt van het Bocas del Toro archipel. De boot brengt ons aan land op het strand van Playa de las Estrellas, bekend voor de overvloed aan grote zeesterren. Van hier wandelen langs de kustmangrove met wuivende palmen naar Boca del Drago, waar Christobal Colon in 1502, na heel wat ontberingen, het anker wierp.

Dag 12 BOCAS DEL TORO – PANAMA CITY   O

Na het ontbijt rijden we naar de luchthaven voor onze vlucht naar Albrook Gelabert Airport in Panama City. Onze rit door de moderne stad met hoge wolkenkrabbers brengt ons naar Panama La Vieja. Hier bezoeken we de ruïnes van de eerste stad, die in 1519 door Pedrarias Davila gesticht werd. In 1671 werd de stad door de Britse piraat Henry Morgan veroverd en door de Spaanse bezetter in brand gestoken.

Dag 13 PANAMAKANAAL   O|M|A

Ons verblijf in Panama is niet volledig zonder een tocht op het Panamakanaal. Niet enkel het versluizen is een ware belevenis maar ook de mooie natuur aan weerszijden van het kanaal loont de moeite. We varen, afhankelijk van het vaarschema dat zowel Northbound als Southbound kan zijn, door de Mirafloressluizen en belanden verder in de Pedro Miguel sluizen waarna we doorvaren tot het Gatunmeer in Gamboa. Met de bus rijden we terug naar Panama City. Onderweg genieten we van een mooi uitzicht op de baai van Panama en de skyline van de stad.

Dag 14 PANAMA CITY – BRUSSEL   O|M

We rijden langs het kleurrijke Biodiversity museum, het eerste ontwerp in Latijns-Amerika van de wereldbekende architect Frank Gehry. We rijden verder naar Casco Viejo, het oude centrum van Panama City. De oude stad is mooi gerestaureerd en is uitgeroepen tot werelderfgoed. We wandelen door de smalle straatjes en ontdekken een mix van Spaanse koloniale, neoklassieke en art nouveau architectuur. Na de middag worden we naar de luchthaven gebracht voor onze vluchten naar Europa.

Dag 15 BRUSSEL

Aankomst in Brussels airport en einde van een mooie reis.