Rondreis Panama

Dag 1 Brussel – Panama City

Met internationale vluchten naar Panama City. Aankomst en transfer naar het hotel.

Dag 2 Panama City – San Lorenzo – Portobelo – Panama City   O|M

We rijden met de bus naar Colon. Onderweg stoppen we in het nieuwe visitors center van Agua Clara waar we een mooi zicht hebben over de recente uitbreiding van het kanaal. In Colon rijden we met de bus door het nationaal park naar het mooi gelegen fort van San Lorenzo, Unesco werelderfgoed en een mooi voorbeeld van militaire architectuur van de 17de en 18de eeuw. Het fort werd gebouwd om de monding van de Rio Chagres te kunnen overzien die veel gebruikt werd door commerciële- en slavenschepen. We brengen een bezoek aan de koloniale havenstad Portobelo. Van de 17de tot de 19de eeuw diende de haven als een Spaans fort en was de levendige terminal van de handelsroute. Nu zien we nog de dikke muren van de stenen verdedigingswerken, kanonnen en overblijfselen van uitkijktorens. In de kerk staat het beroemde zwarte Christusbeeld.

Dag 3 Panama City – Inheemse bevolking – Panama City   O|M

Vandaag maken we kennis met de inheemse bevolking, de Embera stam. We worden hartelijk onthaald en leren over hun levenswijze. We vinden hun woongebied na een boottocht over de Chagres rivier. De Emberavrouwen bereiden een heerlijke authentieke lunch met vis uit het meer. Nadien bezoeken we de Summit Garden waar we de harpij ontdekken, de nationale vogel van Panama.

Dag 4 Panama City – Altos de Campana – El Valle De Anton   O|M

We rijden door Altos de Campana, Panama’s oudste nationale park en de thuis van meer dan 200 vogelsoorten, 39 zoogdieren, 62 amfibieën en 86 reptielen. Vanop Cerro Campana, de hoogste top van het park, hebben we een prachtig zicht op de golf van Panama, Punta Chame en op heldere dagen van Isla Taboga. We rijden verder naar El Valle de Anton, een stadje gelegen in de vallei van de grootste slapende vulkaan van Midden-Amerika. De vallei is de enige plaats in de wereld waar je ‘square trees’ met rechthoekige stammen kunt vinden. In de namiddag bezoeken we de in het woud gelegen El Nispero zoo, waar je alle dieren van Midden-Amerika kunt bewonderen. We spotten met wat geluk tapirs, kapucijnaapjes, jaguars en meer dan 50 soorten vogels. Hier kun je de met uitsterven bedreigde gouden klompvoetkikker zien. De kikker wordt beschouwd als een geluksbrenger.

Dag 5 El Valle   O|A

Het pittoreske stadje is de ideale uitvalsbasis voor mooie wandelingen. Wij maken een tocht naar de top van de Cerro Gaital, gelegen in het nevelwoud van het Gaital nationaal park. Ook de 35 m hoge Chorro El Macho waterval staat op ons programma en La Piedra Pintada, een enorme rots, versierd met precolombiaans beitelwerk.

Dag 6 El Valle – Nata – Chitré   O|M|A

We bezoeken de authentieke ambachtenmarkt van El Valle waar de inheemse Ngöbe-Buglé bevolking hun kleurrijke goederen aan de man probeert te brengen. Nata is de oudste stad van Panama en is gesticht in 1522 door Conquistadors op zoek naar goud. De basiliek is de oudste van dit deel van de wereld. Plaatselijke kunstenaars deden al het houtsnijwerk zoals het altaar en de opmerkelijke kansel. In Chitré brengen we een bezoek aan de pittoreske stad.

Dag 7 Chitré – Rum Toer – Isla Canas – Chitré   O|M|A

We bezoeken de Hacienda San Isidro, waar de beste rum van Panama, Ron Abuelo, wordt gemaakt. We volgen de verschillende stappen om van suikerriet rum te maken en proeven de 5, 7 en 12 jaar oude rum. Na de proeverij krijgen we een traditionele Panamese lunch aangeboden. Na de middag rijden we naar Isla Canas op de zuidelijke kust van het schier-eiland Azuero. Isla Canas is omringd door verschillende soorten mangroves. De bekendste attractie van het eiland zijn de zeeschildpadden. Van juli tot januari leggen vijf soorten zeeschildpadden hun eieren op de 14km beschermde stranden. Tijdens een avondwandeling zien we met wat geluk de schildpadden aan land komen om hun eieren te leggen.

Dag 8 Chitré – Boquete   O|M

We rijden naar Boquete, gelegen aan de voet van de Baru vulkaan en het hoogste punt van Panama. Boquete heeft een fijn klimaat en is omringd door dichte jungle. Koffieplantages wisselen er glooiende heuvels en ruige vulkanen af. We bezoeken het stadje en maken een rit langs de heuvels bezaaid met koffieplanten. We volgen de Caldera rivier, bewonderen de basaltrotsen en stoppen aan de San Ramon waterval.

Dag 9 Boquete – Bocas del Toro   O|M

We brengen een bezoek aan de koffieplantage Finca Lerida, gelegen op 1.700 m hoogte waar we het hele koffieproces kunnen volgen. Na de middag rijden we naar de provincie Bocas del Toro. Met een boot bereiken we het mooiste eiland van de archipel, Isla Colon, waar we drie nachten verblijven in Bocas del Toro stad. De hoofdstad van het eiland heeft een leuk centrum met gekleurde huisjes en een Caribische sfeer.

Dag 10 Bocas del Toro: Dolfijnbaai – Cayo Zapatilla – Cayo Coral   O|M

Met een boot varen we naar Dolphin Bay waar we de dolfijnen in kleine groepen van 5 of 6 zien spelen. Het rustige water en de overvloed aan kleine vissen, schaaldieren en inktvis zijn de perfecte grond voor de jonge tuimelaars. De Zapatillas zijn de mooiste eilanden van de Bocas del Toro archipel. Hier tref je ongerepte witte zandstranden, kristalheldere turquoise wateren en één van de meest aantrekkelijke koraalriffen van Panama. Een van de beroemdste snorkelplekken in Bocas del Toro is Cayo Coral, een klein eiland gelegen in het kanaal van Bastimentos en het Popa eiland. De zee is hier erg rustig en de ideale plaats voor alle leeftijden om al snorkelend naar de vele tropische vissen, koralen en kleurrijke sponzen te kijken.

Dag 11 Bocas del Toro – Isla Bastimentos – Bocas del Toro   O|M

Isla Bastimentos is een van de grotere eilanden van de archipel. We maken een boottocht door een mangrove waar we met wat geluk luiaards, brulapen, pijlgifkikkers, kaaimannen en tropische vleermuizen kunnen aantreffen. We varen naar Red Frog strand, een van de populairste stranden van het eiland, en Isla Solarte, een 8 km2 lang eiland. Nadien tijd om Bocas verder te ontdekken.

Dag 12 Bocas del Toro – Panama City   O|A

In de ochtend bezoeken we het mooiste strand van Boca del Drago, Starfish beach, je raadt het al zo genoemd vanwege de overvloed aan zeesterren. Een prachtig strand omringd door wuivende palmen. Na de middag rijden we naar de luchthaven voor onze vlucht naar Panama City. Transfer naar het hotel.

Dag 13 Panamakanaal   O|M|A

Ons verblijf in Panama is niet volledig zonder een tocht op het Panamakanaal. Niet enkel het versluizen is een ware belevenis maar ook de mooie natuur aan weerszijden van het kanaal loont de moeite. We varen (afhankelijk van het vaarschema) door de Mirafloressluizen en belanden verder in de Pedro Miguel sluizen en varen door tot het Gatunmeer in Gamboa. Met de bus rijden we terug naar Panama City. Onderweg genieten we van een mooi uitzicht op de baai van Panama en de skyline van de stad. ’s Avonds eten wij in een typisch Panamees restaurant waar we vergast worden op een folkloristische show en maken we kennis met het nationale kostuum ‘La Pollera’.

Dag 14 Panama City – Brussel   O|M

We rijden langs het kleurrijke Biodiversity museum, het eerste ontwerp in Latijns-Amerika van de wereldbekende architect Frank Gehry. Daarna bezoeken we Casco Viejo, het oude centrum van Panama City. De oude stad is mooi gerestaureerd en is uitgeroepen tot wereld-erfgoed. We wandelen door de smalle straatjes en ontdekken een mix van Spaanse koloniale, neoklassieke en art nouveau architectuur. Stop bij de ruïnes van Panama Viejo, gesticht in 1519 en de eerste Europese nederzetting aan de Stille Oceaan. Overbrenging naar de luchthaven voor onze vluchten naar Europa.

Dag 15 Brussel

Aankomst in Brussels airport en einde van een mooie reis.