Rondreis Griekenland, groepsreis naar het orakel

Dag 1 Brussel > Athene   A

Met een lijnvlucht naar Athene en transfer naar het hotel. Daarna rijden we langs de Attika Riviera naar Kaap Sounion en de mooie tempel van Poseidon. ´s Avonds genieten we van het diner in een traditionele vistaverne.

Dag 2 Athene > Aegina > Athene   O|M

Vanuit de haven van Piraeus vertrekken we voor een boottocht naar het eiland Aegina in de Saronische Golf. We genieten van een mooie dag op dit rustige eiland. We bezoeken het Archeologische Museum, het Agios Nectarios klooster en de mooie gelegen Aphaia Tempel. In het pittoreske vissersdorpje Perdika wandelen we even rond in de smalle straatjes tussen de typische huisjes. Nadien bent u nog even vrij om het eiland verder te verkennen.

Dag 3 Athene   O|M|A

Vandaag verkennen we het oude centrum van Athene. Athene is de bakermat van de Griekse oudheid en ontleent haar naam aan de godin Pallas Athena. We starten ons stadsbezoek met het Panatheneeën­stadion, de Nationale Tuin, de Poort van Hadrianus en de tempel van Zeus. Vervolgens te voet verder naar het nieuwe Acropolis museum, de Propyleeën en het Parthenon. We wandelen in de schilderachtige straatjes van Plaka en Monastiraki, de voetgangers/winkelstraat straat Ermou en het Syntagma Plein. We nemen een snelle street food ‘souvlaki’ lunch in de buurt van het Monastiraki plein. Indien mogelijk bezoeken wij het Griekse parlement.

Dag 4 Athene > Korinthe > Mycene > Epidaurus > Nafplion   O|M|A

We starten de dag met een bezoek aan het Stavros Niarchos Foundation Cultural Center. Dit hypermoderne gebouwencomplex werd ontworpen door het bekende architectenbureau Renzo Piano, dat ook het Centre Pompidou in Parijs heeft ontworpen. Verder naar Mycene, de hoofdstad van de Myceense beschaving en van de legendarische koning Agamemnon. We zien de cyclopische ommuring, de Leeuwenpoort, de koninklijke graven en de schatkamer van Atreus. In Epidaurus bewonderen we het goed bewaard gebleven theater uit de 4de v. C. We overnachten in Nafplion.

Dag 5 Nafplion > Dimitsana   O|M|A

In de ochtend bezoeken we in Nafplion de citadel van Palamidi en wandelen we in de oude stad. De stad is een van de bekoorlijkste Griekse steden met veel marmer en pleisterwerk en is omgeven door het blauwe water van de Golf van Argolis. Daarna ontdekken we een ander beeld van de Peloponnesos. Deze bergachtige streek heeft zijn zeldzaam rustiek en authentiek karakter weten te behouden. Dimitsana is een groot bergdorp dat zijn bloeitijd kende in de 18de eeuw toen hier het buskruit voor de kanonnen werd geproduceerd. Aan deze rijkdom heeft Dimitsana zijn prachtig versierde herenhuizen met metselwerk en smeedijzeren balkons te danken. We nemen een kijkje in het Waterkrachtmuseum. Een mooie wandeling brengt ons naar het 17de eeuwse klooster Agios Ioannis Prodromos. Overnachting in de omgeving van Dimitsana.

Dag 6 Dimitsana > Olympia > Delphi   O|M|A

Vertrek naar het oude Olympia (UNESCO-werelderfgoed), een belangrijk heiligdom in het oude Griekenland voor het aanbidden van Zeus. Deze magische plek is de geboorteplaats van de Olympische gedachte. In Olympia werden om de vier jaar in de zomer de Pan-Hellenistische Spelen gehouden tussen 776 voor Christus en 393 na Christus.Tijdens ons bezoek aan de site leren we meer over de Griekse mythologie en over de filosofie van de Olympische spelen. Verder naar Delphi. Delphi werd in de oudheid als het centrum of navel van de wereld beschouwd. Duizenden pelgrims kwamen het heiligdom van Apollo eren en luisterden naar het beroemde orakel van zijn dienares, de Pythia.

Dag 7 Delphi > Kalambaka (Meteorakloosters)   O|A

In de voormiddag bezoeken we het archeologische Delphi met het theater, het heiligdom en het orakel van Apollo. Ook het museum is een bezoek waard, hier staat het schitterende beeld van de Wagenmenner. Vervolgens naar Kalambaka, bekend om zijn Meteorakloosters. Met wat geluk zien we een prachtige zonsondergang.

Dag 8 Kalambaka (Meteora) > Metsovo   O|A

Op de grens van het Pindosgebergte en de Thessalische vlakte verheffen zich in een verbluffend landschap afwisselend kale en begroeide rotspieken. Sinds de 11de eeuw dienen deze opmerkelijke pieken als de vestingsplaatsen tussen hemel en aarde van de kloosters, die de Meteora worden genoemd. Het is een unieke plek (Unesco werelderfgoed) die zowel als “sereen, spiritueel, magisch, mysterieus, buitengewoon, adembenemend, inspirerend en impressionant” beschreven wordt. Boven op een aantal van deze rotspieken hebben Byzantijnse monniken pareltjes van kloosters gebouwd. We bezoeken 2 Meteora kloosters. Verder naar Metsovo. Het stadje baadt in een sfeer van nostalgie. De charme van het plaatsje is het doolhof van straatjes met de mooie stenen huizen. We bezoeken het 19de eeuwse huis van de Tositsa's, nu een museum voor volkskunst. De galerie Averof geeft een interessant overzicht van de Griekse schilderkunst uit de 19de en 20ste eeuw. Wij eindigen onze dag met een wijnproeverij in het wijndomein van Averof.

Dag 9 Metsovo > Vergina - Thessaloniki   O|A

Na onze prachtige reis door de belangrijkste ‘kleuren’ van Griekenland rijden we naar Thessaloniki. Onderweg houden we even halt in Vergina. We bezoeken er de archeologische site van het antieke Aigai met de indrukwekkende graftombes van de Macedonische beschaving. We vervolgen onze reis richting Thessaloniki.

Dag 10 Thessaloniki > Brussel   O

Korte wandeling in Thessaloniki, de op één na grootste stad van Griekenland. In de Romeinse tijd groeide de stad uit tot een belangrijke metropool en de op één na grootste en rijkste stad van het Byzantijnse Rijk. Niet vreemd dus dat men hier veel belangrijke Byzantijnse monumenten kan bewonderen. Transfer naar de luchthaven van Thessaloniki voor onze terugvlucht naar Brussel.

Griekenland     25/04/2024 23:08

• Rondreis IJsland, groepsreis door vuur en ijs
  • Rondreis Spitsbergen
  • Citytrip Madrid
  • Rondreis Puglia: Verlies jezelf in schoonheid, cultuur en gastronomie!