Rondreis Cuba: groepsreis naar openluchtmuseum

Dag 1 Frankfurt – Havana

Met internationale vluchten naar Havana. Warme ontvangst en transfer naar het hotel.

Dag 2 Havana   O|M|A

De dag start met een bezoek aan één van de beroemde tabaksfabrieken. We zien hoe de vaardige handen van de ‘torcedores’ de beste sigaren ter wereld rollen. Hierna wandelen we in Oud Havana over de mooiste pleinen en bezienswaardigheden. De oude, kleurrijke koloniale gebouwen zijn in perfecte staat. Het zal je niet verbazen dat deze wijk opgenomen is in de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. ’s Namiddags rijden we in stijl over de Malecon, de boulevard die van de kust naar de stad loopt. De Amerikaanse oldtimers die ons vervoeren zijn onlosmakelijk verbonden met het beeld dat we van Cuba hebben.

Dag 3 Havana   O|M|A

Vandaag staat in het teken van Hemmingway. We brengen een bezoek aan Finca Villa Vigia, het huis van Ernest Hemingway, dat nu een museum is met meer dan 22.000 persoonlijke spullen van de beroemde schrijver. We stoppen even in het vissersdorp Cojimar, bekend van Hemingway’s ‘De oude man en de zee’.

Dag 4 Havana – Piñar del Rio – Viñales   O|M|A

Via de Tabak Route rijden we naar Viñales. Onderweg bezoeken we ‘El patio de Pelegrin’, het sociaal cultureel project van de kunstenaar Mario Pelegrin. In zijn kleine paradijs komen zowel jongeren als ouderen samen om muziek te maken, te converseren en te sporten. Na een traditionele lunch van gegrild varken met rijst en bonen vervolgen we onze panoramische rondrit door de vallei van Viñales, die werd uitgeroepen tot nationaal monument. We bewonderen de wereldberoemde, dichtbegroeide ‘Mogotes’ of kalksteenheuvels. We overnachten in een ander symbool van Cuba, de ‘casas particulares’.

Dag 5 Viñales – Varkensbaai - Cienfuegos   O|A

Vandaag staat er een lange rit door centraal Cuba op het programma. We rijden over de ‘autopista’ en verwonderen ons over de vervoermiddelen die de autoweg met ons delen: paardenkarren, fietsen en slapende koeien. We stoppen in Caleta Buena voor een verkwikkende zwempartij en om te lunchen. In de late namiddag maken we nog een wandeling door het charmante Cienfuego. Het stadje is één van de jongste steden van Cuba.

Dag 6 Cienfuegos – El Nicho - Santa Clara – Trinidad   O|M|A

We bezoeken Santa Clara, de laatste rustplaats van Che Guevara en tevens de plek waar hij zijn grootste overwinning behaalde. Wandeling naar de watervallen van El Nicho.

Dag 7 Trinidad   O|A

We bezoeken Trinidad en haar unieke koloniale architectuur. We slenteren over de kassei-straatjes en bezoeken o.a. Templo de Yemaya, een Santeria-tempel met verschillende altaren.

Dag 8 Trinidad – Sancti Spiritus – Camagüey   O|A

We bezoeken de Valle de Los Ingenios. Tegen het einde van de 18de eeuw werd de suikerindustrie stevig verankerd in deze vallei, wat Trinidad veel voorspoed bracht. Vrije namiddag om deze gezellige stad te ontdekken. We rijden nadien naar Sancti Spiritus, een stadje dat onterecht nog weinig bezocht wordt door toeristen. We stoppen aan de Yayobo-brug, die werd uitgeroepen tot nationaal monument. Met zijn grote terracotta bogen is deze brug uit 1825 uniek in Cuba. Volgens de overlevering voegden de werklieden geitenmelk toe aan het cement om de brug sterker te maken. Net als vele andere plekken in Cuba staat ook Camagëy op de Unesco-werelderfgoedlijst. Het is één van de oudste steden van Cuba en tot 1950 was het het centrum van de veefokkerij. Met de bici-taxi rijden we door het labyrint van straatjes en pleinen.

Dag 9 Camagüey – Bayamo – Santiago   O|A

We verlaten de stad en rijden verder naar het Oosten, naar Santiago de Cuba, bakermat van de Cubaanse ‘Son’. Onderweg stoppen we in Bayama, de stad waar het Cubaanse volkslied ‘La Bayamesa’ werd gecomponeerd.

Dag 10 Santiago de Cuba   O|M|A

Na het ontbijt maken we een jeepsafari naar de indrukwekkende geologische formatie La Gran Piedra. Onderweg merken we dat we ineens in een frisser microklimaat terechtkomen. De vegetatie is uitbundig. ’s Namiddags stadsbezoek. Vanop het El Morro fort genieten we van een adembenemend uitzicht over de zee.

Dag 11 Santiago – Baracoa   O|M|A

Panoramische rit langs de kust naar het Caribische stadje Baracoa, de landingsplaats van Columbus in 1492. Onderweg is er mogelijkheid tot zwemmen.

Dag 12 Baracoa   O|M|A

We rijden langs een mooi Caraïbisch landschap met vele koffie- en bananenplantages. Tijdens een wandeling langs de ‘Sendero de Cacao’ leren we alles over de cacaoplant. Nadien genieten we van een tochtje met een roeiboot op de Toa River.

Dag 13 Baracoa – Guardalavaca   O|M|A

Verplaatsing naar Guardalavaca via Holguin, de “stad der parken”. We beklimmen de Loma De La Cruz wara we genieten van een zicht over de stad. Daarna rijden we door naar Guardalavaca.

Dag 14 Guardalavaca - Holgiun   O

Transfer naar de luchthaven van Holgiun voor onze terugvlucht naar Europa.

Dag 15 Frankfurt

Aankomst in Frankfurt en einde van een mooie reis.