Rondreis Borneo: groepsreis naar orang-oetans

Dag 1 BRUSSEL – KUALA LUMPUR

Vertrek met internationale lijnvluchten naar Kuala Lumpur.

Dag 2 KUALA LUMPUR   A

Aankomst in Kuala Lumpur (KL), de hoofdstad van Maleisië. KL is rond 1860 ontstaan na het vinden van tin door enkele Chinese mijnwerkers, die eigenlijk goud zochten. De stad is een smeltkroes van culturen en een genot voor fijnproevers. We maken een city-tour en houden fotostops aan o.a. de iconische Petronas Towers. We bezoeken Chinatown, de meest kleurrijke en levendige wijk van KL. ’s Avonds schuiven we aan voor het welkomst-diner.

Dag 3 SANDAKAN – SEPILOK   O|M|A

Na het ontbijt vliegen we naar Sandakan, de voormalige hoofdstad van de deelstaat Sabah. We verblijven in een charmant jungle-resort in Sepilok. We maken een avondwandeling in het Rainforest Discovery Center om wildlife te spotten, o.a. de vliegende eekhoorn komt tegen zonsondergang naar buiten.

Dag 4 SEPILOK ORANG-OETAN RESERVAAT – ABAI JUNGLE LODGE   O|M|A

In het Sepilok Orang Utan sanctuary komen de orang-oetans naar de voederplaats. Deze dieren zaten in het verleden ergens gevangen of werden als weesje gevonden. Het mooie aan deze plek is dat de dieren getraind worden om op termijn weer terug in de wilde natuur te kunnen leven. In het nabijgelegen park bezoeken we ook de met uitsterven bedreigde honingberen, ook zonneberen genoemd. Deze vormen de kleinste en minst bekende groep van de beersoorten. Hun aantal neemt snel af in Zuidoost-Azië, omdat hun woonomgeving wordt vernietigd door ontbossing. De beren worden vaak op brute wijze vermoord voor commerciële exploitatie van de jungle, maar worden eveneens voorbereid op een terugkeer in de natuur. We vervolgen onze weg met een boottocht over de Kinabatangan-rivier, waar we mogelijk wilde orang-oetans, maar zeker de fameuze neusapen zullen spotten tijdens de riviercruises.

Dag 5 KINABATANGAN RIVER CRUISES   O|M|A

Vandaag begint de dag al voor het ontbijt met een riviercruise om vroege vogels te spotten en ander ontwakend wildlife. Na het ontbijt varen we verder de jungle in. Mogelijk hebben we geluk en kruisen de dwergolifanten ons pad. Vooral de proboscis¬aap – de neusaap met de bijnaam ‘Hollander’ – staat erom bekend dat hij positie kiest in een boom langs de rivier. Wanneer de avond valt zijn we getuige van de glinsterende vuurvliegjes op de mangrove bomen, die de rivierkanten doen oplichten en bij heldere hemel zien we misschien de melkweg. Na het diner kan nog een begeleide nachtwandeling gemaakt worden.

Dag 6 KOTA KINABALU   O|M|A

Na het ontbijt keren we overland terug naar Sandakan voor onze vlucht naar Kota Kinabalu (KK), de huidige hoofdstad van Sabah. We maken een city-tour langsheen de historische gebouwen uit de koloniale tijd. KK werd bijna volledig verwoest tijdens de tweede wereldoorlog, maar is nu een bruisende, multiculturele en moderne stad.

Dag 7 MULU NATIONAL PARK   O|M|A

Transfer naar de luchthaven voor een korte binnenlandse vlucht naar Mulu. We worden naar het Mulu Nationaal Park gebracht waar we de Langegrot bezoeken, met haar mooi verlichte en intacte stalagmieten en stalactieten. De vroeger door herten bewoonde Deer Cave is de grootste grottendoorgang ter wereld. Dagelijks banen miljoenen vleermuizen zich als een grote zwarte wolk een weg naar buiten om hun nachtelijke jacht te beginnen en massa’s insecten op hun rooftocht te verslinden. Een fantastisch spektakel.

Dag 8 MULU NATIONAAL PARK   O|M|A

We maken een boottocht naar het longhouse van de Penan(stam) en de Clearwater cave, deze grot is gevormd door de gelijknamige rivier die tot diep in het krijtgesteente doordringt en hier mysterieuze spelonken heeft uitgegraven. Het water van de grot is ontzettend helder waardoor wij de vissen heel duidelijk kunnen zien. In de namiddag staat de canopy walk op het programma.

Dag 9 MULU – KUCHING   O|M

Na het ontbijt vliegen we naar Kuching, de groene hoofdstad van Sarawak. We krijgen een lunch aangeboden in een lokaal restaurant en bezoeken daarna het Borneo Cultures museum, het grootste museum van Zuid-Oost Azië. ’s Avonds wandelen we over de promenade langs de rivierkant.

Dag 10 BAKO NATIONAAL PARK   O|M

Bako National Park is het oudste erkende park van Sarawak. We zien neusapen, baardzwijnen, hagedissen, mutslangoeren (Silverleaf monkeys), makaken, heremietkreeften en verschillende soorten vogels. Bako heeft ook een weelderig aanbod aan vleesetende bekerplanten.

Dag 11 SEMENGGOH ORANG OETAN RESERVAAT – ANNAH RAIS   O|M

Na het ontbijt rijden we naar het orang-oetan reservaat van Semenggoh. We komen oog in oog te staan met deze prachtige mensapen. Annah Rais is het oudste overgebleven longhouse van de Bidayuh stam, dat nog echt bewoond wordt. We leren over de cultuur van de stam en krijgen een lunch met lokale gerechten aangeboden. In Siniawan beleven we een vrolijke tijd tijdens de avondmarkt, tradities en culturen werden hier sinds kort nieuw leven ingeblazen.

Dag 12 SANTUBONG - KUCHING WETLANDS   O|M

We bezoeken het Sarawak Cultural Village, het levende museum van Sarawak, waar de zeven belangrijkste bevolkingsgroepen vertegenwoordigd zijn en hun eigen cultuur tonen in replica’s van huizen. Er wordt een kleurrijke dansvoorstelling opgevoerd en er is een demonstratie van blaaspijpschieten. Na de middag varen we de wetlands op om de Irrawaddy dolfijnen en andere fauna te spotten, waaronder de zeldzame kleine adjudant-ooievaar.

Dag 13 SATANG EILAND   O|M|A

We varen naar Satang Island, een broedplaats voor groene schildpadden, op zoek naar schildpadnesten. We kunnen hier relaxen, zwemmen en snorkelen. Satang is één van de vele bounty eilanden met palmbomen en een wit zandstrand en nodigt uit om te speuren naar het onderwaterleven.

Dag 14 KUCHING - KUALA LUMPUR – BRUSSEL   O|M|A

Voor de lunch hebben we nog wat tijd om nogmaals de sfeer op te snuiven in de katten-stad. Overal waar je kijkt zie je katten in verschillende vormen en maten. Je spot ze ook in de vorm van graffiti en beelden. Na de lunch transfer naar de luchthaven voor onze vlucht naar Kuala Lumpur. Overbrenging naar ons centraalgelegen hotel.

Dag 15 KUALA LUMPUR - BRUSSEL   O

Na het ontbijt is er vrije tijd om te shoppen of de stad verder te verkennen. 's Avonds transfer naar de luchthaven voor onze nachtvlucht naar Europa.

Dag 16

Aankomst in Brussel. Einde van een fantastische reis!

Borneo Ringgit  Maleisisch  21/04/2024 00:22

• Rondreis Bali, Java, Sulawesi: smaragd groepsreis
  • Rondreis Vietnam + Cambodja: top groepsreis
  • Rondreis Laos en Cambodja: groepsreis vol dromen
  • Rondreis Armenië en Georgië: tof groepsreis idee!
  • Rondreis China - Groepsreis vol grandeur
  • Rondreis Mongolië: groepsreis vol gastvrijheid
  • Fotoreis Mongolië: op jacht met een arend (september 2024)
  • Fotoreis Mongolië: de wintermigratie van de de nomaden in de Altai' (maart 2025)
  • Rondreis Kirgizstan, Oezbekistan: zijden groepsreis
  • Rondreis Kazachstan: groepsreis voor pioniers
  • Rondreis Tibet: groepsreis vol karma en reïncarnatie
  • Rondreis Zuid-Korea: een unieke mix van traditionele en hedendaagse cultuur