Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden kan je vinden door op onderstaande link te klikken.

Algemene voorwaarden.pdf

Algemene Reisvoorwaarden van de vzw Geschillencommissie Reizen

 

Artikel 1 Toepassingsgebied
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de contracten tot reisorganisatie en reisbemiddeling zoals verstaan onder de Belgische wet van 16 februari 1994 (pdf-formaat) tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling.

Artikel 2 Promotie
1 De gegevens in de reisbrochure binden de reisorganisator of de reisbemiddelaar die de brochure hebben uitgegeven, tenzij:
a) wijzigingen in deze gegevens duidelijk, schriftelijk en vóór het afsluiten van het contract ter kennis van de reiziger zijn gebracht; de brochure moet daarvan uitdrukkelijk melding maken;
b) er zich naderhand wijzigingen voordoen ingevolge een schriftelijk akkoord tussen partijen bij het contract.
2 De reisorganisator en/of reisbemiddelaar kan voor bepaalde of onbepaalde duur het geheel of een gedeelte van zijn reispromotie schrappen:

Artikel 3 Informatie vanwege de reisorganisator en/of reisbemiddelaar
De reisorganisator en / of reisbemiddelaar zijn verplicht:
1 vóór het sluiten van het contract tot reisorganisatie of tot reisbemiddeling aan de reizigers schriftelijk mede te delen:
a) de algemene informatie betreffende paspoorten en visa en de formaliteiten op gebied van gezondheidszorg die voor de reis en verblijf noodzakelijk zijn, opdat de reizigers de nodige documenten in orde zouden kunnen brengen. Reizigers van niet-Belgische nationaliteit moeten bij de betrokken ambassade(s) of consulaat(aten) informeren welke administratieve formaliteiten zij moeten vervullen;
b) informatie over het aangaan en de inhoud van een annulering- en/of bijstandsverzekering;
c) de algemene en bijzondere voorwaarden van toepassing op de contracten.
2 ten laatste 7 kalenderdagen voor de vertrekdatum, volgende inlichtingen aan de reizigers schriftelijk te verstrekken:
a) dienstregelingen en tussenstops en aansluitingen alsook, indien mogelijk, de door de reiziger in te nemen plaats;
b) naam, adres, telefoon-, faxnummer en/of e-mail adres van hetzij de plaatselijke vertegenwoordiging van de reisorganisator en/of -bemiddelaar, hetzij de plaatselijke instanties die de reiziger bij moeilijkheden kunnen helpen, hetzij rechtstreeks de reisbemiddelaar of de reisorganisator;
c) Voor reizen en verblijven van minderjarigen in het buitenland, de informatie waardoor rechtstreeks contact mogelijk is met het kind of met de persoon die ter plaatse voor diens verblijf verantwoordelijk is.
De hierboven vermelde termijn van 7 kalenderdagen is niet van toepassing in geval van laattijdig gesloten contract:

Artikel 4 Informatie vanwege de reiziger
De reiziger moet de reisorganisator en/of reisbemiddelaar alle nuttige inlichtingen verstrekken die hem uitdrukkelijk gevraagd worden of die redelijkerwijze een invloed kunnen hebben op het goede verloop van de reis.
Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de reisorganisator en/of reisbemiddelaar, mogen die kosten in rekening worden gebracht.

Artikel 5 Totstandkomen van het contract
1 Bij het boeken van de reis zijn de reisbemiddelaar of -organisator ertoe gehouden een bestelbon aan de reiziger te overhandigen conform de wet.
2 Het contract tot reisorganisatie ontstaat op het ogenblik dat de reiziger, al dan niet via de namens de reisorganisator optredende reisbemiddelaar, van de reisorganisator de schriftelijke bevestiging van de geboekte reis ontvangt.
3 Wijkt de inhoud van de bestelbon af van die van de reisbevestiging of gebeurt de bevestiging niet binnen uiterlijk 21 dagen na de ondertekening van de bestelbon, dan mag de reiziger ervan uitgaan dat de reis niet werd geboekt en heeft de reiziger recht op de onmiddellijke terugbetaling van alle reeds betaalde bedragen.

Artikel 6 Prijs
1 De in het contract overeengekomen prijs kan niet worden herzien, tenzij dit uitdrukkelijk in het contract is voorzien samen met de precieze berekeningswijze ervan, en voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in:
a) de op de reis toegepaste wisselkoersen en/of
b) de vervoerskosten, met inbegrip van de brandstofkosten en/of
c) de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.
Er moet dan wel aan de voorwaarde worden voldaan dat bedoelde wijzigingen ook aanleiding zullen geven tot een verlaging van de prijs.
2 De in het contract vastgestelde prijs mag in geen geval worden verhoogd binnen de 20 kalenderdagen die de dag van het vertrek voorafgaan.
3 Zo de verhoging 10% van de totaalprijs te boven gaat, kan de reiziger het contract zonder vergoeding verbreken. In dit geval heeft de reiziger recht op onmiddellijke terugbetaling van al de bedragen die hij aan de reisorganisator heeft betaald.

Artikel 7 Betaling van de reissom
1 Behalve uitdrukkelijk anders overeengekomen, betaalt de reiziger, bij de ondertekening van de bestelbon, als voorschot, een gedeelte van de globale of totale reissom zoals in de bijzondere reisvoorwaarden bepaald.
2 Indien de reiziger, nadat hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot of de reissom te betalen die van hem wordt geëist, zal de reisorganisator en/of reisbemiddelaar het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van rechtswege te beëindigen, met de kosten ten laste van de reiziger.
3 Behalve indien op de bestelbon anders wordt overeengekomen, betaalt de reiziger het saldo van de prijs uiterlijk 1 maand vóór de vertrekdatum, en op voorwaarde dat hem vooraf of tezelfdertijd de schriftelijke reisbevestiging en/of reisdocumenten bezorgd worden.

Artikel 8 Overdraagbaarheid van de boeking
1 De reiziger kan, vóór de aanvang van de reis, zijn reis overdragen aan een derde, die wel moet voldoen aan alle voorwaarden van het contract tot reisorganisatie. De overdrager dient tijdig vóór het vertrek de reisorganisator en, in voorkomend geval, de reisbemiddelaar, van deze overdracht op de hoogte te brengen.
2 De overdragende reiziger en de overnemer zijn hoofdelijk gehouden tot de betaling van de totale prijs van de reis en de kosten van de overdracht.

Artikel 9 Andere wijzigingen door de reiziger
Vraagt de reiziger om een andere wijziging, dan mag de reisorganisator en/of de -bemiddelaar alle kosten aanrekenen die daardoor worden veroorzaakt.

Artikel 10 Wijziging door de reisorganisator vóór de afreis
1 Indien, vóór de aanvang van de reis, één van de wezenlijke punten van het contract niet kan worden uitgevoerd, dient de reisorganisator de reiziger zo spoedig mogelijk, en in elk geval vóór de afreis, daarvan op de hoogte te brengen en hem in te lichten over de mogelijkheid het contract te verbreken zonder kosten, tenzij hij de door de reisorganisator voorgestelde wijziging aanvaardt.
2 De reiziger dient zo spoedig mogelijk, en in elk geval vóór de afreis, de reisbemiddelaar of reisorganisator van zijn beslissing in kennis te stellen.
3 Zo de reiziger de wijziging aanvaardt, dient er een nieuw contract of een bijvoegsel bij het contract te worden opgesteld waarin de aangebrachte wijzigingen en de invloed daarvan op de prijs worden meegedeeld.
4 Zo de reiziger de wijziging niet aanvaardt, mag hij de toepassing vragen van artikel 11.

Artikel 11 Verbreking door de reisorganisator vóór afreis
1 Indien de reisorganisator, vóór de aanvang van de reis, het contract verbreekt wegens een niet aan de reiziger toe te rekenen omstandigheid, heeft de reiziger de keuze tussen:
a ofwel de aanvaarding van een nieuw aanbod van een reis van gelijke of betere kwaliteit, zonder dat hij een supplement dient te betalen: zo de reis die ter vervanging wordt aangeboden van mindere kwaliteit is, moet de reisorganisator het verschil in prijs zo spoedig mogelijk terugbetalen.
b ofwel de terugbetaling, zo spoedig mogelijk, van alle door hem op grond van het contract betaalde bedragen.
2 De reiziger kan eveneens, in voorkomend geval, aanspraak maken op een schadeloosstelling voor het niet-uitvoeren van het contract, tenzij:
a de reisorganisator de reis annuleert omdat het minimum aantal reizigers, voorzien in het contract en nodig voor de uitvoering van de reis, niet werd bereikt en de reiziger, binnen de in het contract voorziene termijn en ten minste 15 kalenderdagen vóór de vertrekdatum hiervan schriftelijk op de hoogte werd gebracht;
b de annulering het gevolg is van overmacht, waaronder overboeken niet is inbegrepen. Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van diegene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.

Artikel 12 Gehele of gedeeltelijke niet-uitvoering van de reis
1 Indien tijdens de reis blijkt dat een belangrijk deel van de diensten waarop het contract betrekking heeft, niet zal kunnen worden uitgevoerd, neemt de reisorganisator alle nodige maatregelen om de reiziger passende en kosteloze alternatieven aan te bieden met het oog op de voortzetting van de reis.
2 Zo er een verschil is tussen de voorgenomen en de daadwerkelijk verleende diensten, stelt hij de reiziger schadeloos ten belope van dit verschil.
3 Indien dergelijke regeling onmogelijk blijkt of indien de reiziger deze alternatieven om deugdelijke redenen niet aanvaardt, moet de reisorganisator hem een gelijkwaardig vervoermiddel ter beschikking stellen dat hem terugbrengt naar de plaats van het vertrek, en, in voorkomend geval, de reiziger schadeloos stellen.

Artikel 13 Verbreking door de reiziger
De reiziger kan te allen tijde het contract geheel of gedeeltelijk verbreken. Indien de reiziger het contract verbreekt wegens een aan hem toe te rekenen omstandigheid, vergoedt hij de schade die de reisorganisator en/of -bemiddelaar lijden ten gevolge van de verbreking. De schadevergoeding kan forfaitair bepaald worden in de bijzondere voorwaarden of in het reisprogramma, maar mag ten hoogste éénmaal de prijs van de reis bedragen.

Artikel 14 Aansprakelijkheid van de reisorganisator
1 De reisorganisator is aansprakelijk voor de goede uitvoering van het contract, overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de bepalingen van het contract tot reisorganisatie redelijkerwijs mag hebben, en voor de uit het contract voortvloeiende verplichtingen, ongeacht of deze verplichtingen zijn uit te voeren door hem zelf dan wel door andere verstrekkers van diensten en zulks onverminderd het recht van de reisorganisator om deze andere verstrekkers van diensten aan te spreken.
2 De reisorganisator is voor de daden van nalatigheid van zijn aangestelden en vertegenwoordigers, handelend in de uitoefening van hun functie, evenzeer aansprakelijk als voor zijn eigen daden en nalatigheden.
3 Indien een internationaal verdrag van toepassing is op een in het contract tot reisorganisatie inbegrepen dienst, wordt de aansprakelijkheid van de reisorganisator overeenkomstig dat verdrag uitgesloten of beperkt.
4 Voor zover de reisorganisator niet zelf de in het reiscontract voorziene diensten verleent, wordt zijn aansprakelijkheid voor stoffelijke schade en de vergoeding van de derving van het reisgenot samen beperkt tot tweemaal de reissom.
5 Voor het overige zijn de artikelen 18 en 19 van de wet van 16 februari 1994 van toepassing.

Artikel 15 Aansprakelijkheid van de reiziger
De reiziger is aansprakelijk voor de schade die de reisorganisator en/of -bemiddelaar, hun aangestelden en/of hun vertegenwoordigers door zijn fout oplopen, of wanneer hij zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen. De fout wordt volgens het normale gedrag van een reiziger beoordeeld.

Artikel 16 Klachtenregeling
Vóór de afreis:
1 Indien de reiziger een klacht heeft voor de afreis moet hij deze zo snel mogelijk per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs indienen bij de reisbemiddelaar en/of reisorganisator.
Tijdens de reis:
2 Klachten tijdens de uitvoering van het contract moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier, melden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht.
Daarvoor moet hij zich – in deze volgorde – wenden tot een vertegenwoordiger van de reisorganisator, of een vertegenwoordiger van de reisbemiddelaar of rechtstreeks tot de reisbemiddelaar, of ten slotte rechtstreeks tot de reisorganisator.
Na de reis:
3 Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kon de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij uiterlijk één maand na het einde van de reisovereenkomst bij de reisbemiddelaar of anders bij de reisorganisator per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs een klacht indienen.

Artikel 17 Verzoeningsprocedure
1 Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven.
2 Mislukt deze poging tot minnelijke regeling binnen een termijn van 1 tot 3 maanden, dan kan elk van de betrokken partijen aan het secretariaat van de Cel Verzoening van de vzw Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.
3 Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een informatiebrochure, een verzoeningsreglement en een ‘overeenkomst tot verzoening’ bezorgen. Zodra de betrokken partijen deze overeenkomst (gezamenlijk of afzonderlijk) hebben ingevuld en ondertekend, en zodra elke partij een bedrag van 50 euro heeft betaald, zal de verzoeningsprocedure opgestart worden.
4 Overeenkomstig de in het reglement beschreven eenvoudige procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven.
5 Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden.
Secretariaat van de ‘Cel verzoening’: Koning Albert II laan 16, 1000 Brussel, e-mail: verzoening.gr@skynet.be

Artikel 18 Arbitrage of rechtbank
1 Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan heeft de eisende partij in principe de keuze tussen een procedure voor de gewone rechtbank of een arbitrageprocedure voor de Geschillencommissie Reizen.
2 Voor geëiste bedragen vanaf 1250 euro, beschikt iedere verwerende partij over een termijn van 10 kalenderdagen om een door de eisende partij aangevraagde arbitrageprocedure per aangetekende brief te weigeren, waarna het geschil voor de gewone rechtbank kan worden aanhangig gemaakt. Onder de 1250 euro staat de mogelijkheid om de arbitrageprocedure te weigeren enkel open voor de reiziger.
3 Deze arbitrageprocedure wordt geregeld door een geschillenreglement, en kan slechts worden opgestart nadat binnen een periode van 4 maanden volgend op het (voorziene) einde van de reis (of eventueel vanaf de prestatie die aanleiding gaf tot het geschil) geen minnelijke regeling kon worden bereikt. Geschillen m.b.t. lichamelijke letsels kunnen enkel door de rechtbanken beslecht worden.
4 Het paritair samengesteld arbitraal college doet, overeenkomstig het geschillenreglement, op een bindende en definitieve wijze uitspraak over het reisgeschil. Hiertegen is geen beroep mogelijk.
Secretariaat van het arbitraal college, en algemeen secretariaat van de Geschillencommissie Reizen: Koning Albert II laan 16, 1000 Brussel, e-mail: clv.gr@skynet.be


Bijzondere Voorwaarden HOBO Reizen

Artikel 1 Annulering
1 Annuleringsverzekering: nuttige informatie met betrekking tot het aangaan van een annuleringsverzekering.
2 Annulering door de reiziger
a Bij annulering dienen de hierna vermelde vergoedingen in ieder geval betaald te worden door de reiziger, zelfs indien de annulering te wijten is aan toeval of overmacht.
b De annuleringskosten zijn variabel volgens het tijdstip van annulering. De juiste datum van de annulering wordt uitsluitend bepaald door de datum, waarop de reisorganisator de schriftelijke melding van annulering heeft ontvangen.
Alle bedragen vermeld onder punt c zijn aangeduid per persoon.

c) Annulering

tot 70 dagen voor de afreis:
30% van de reissom
van 70 dagen tot en met 43 dagen voor de afreis
50% van de reissom
van 42 dagen tot en met 31 dagen voor de afreis
75% van de reissom
van 30 dagen tot afwezigheid bij vertrek
100% van de reissom

Een annulering moet per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs aan uw reisagent bekend gemaakt worden, onder bijvoeging van de nodige getuigschriften of bewijsstukken.

Artikel 2 Prijsberekening
Prijzen kunnen herzien worden zoals voorzien in artikel 11 van de Wet van 16 februari 1994. Enkel de prijs door de reisorganisator bevestigd tijdens de definitieve reservering is van toepassing.
De prijzen zijn berekend, tenzij anders vermeld, op een minimum van acht betalende passagiers en gids.
De prijzen gelden tot uitputting van de voorraad voorzien bij het opstellen van de brochure. De prijs is gebaseerd op de wisselkoersen, kosten en tarieven op datum van 04/10/2016, vervoerskosten met inbegrip van brandstofkosten en de verschuldigde heffingen en belastingen zijn bepaald op datum van 04/10/2016.
Bij niet betaling ten laatste acht dagen voor de afreis is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlinterest van 15% per jaar en een forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 10% met een minimum van € 50.

Artikel 3 Programma's
Naargelang de omstandigheden, in het belang van de reizigers of om de producten te verbeteren, behoudt de reisorganisator zich het recht voor zonder voorafgaand bericht elementen uit het programma (zoals excursies, hotels, verblijfplaatsen) te wijzigen. Zolang deze wijziging niet van doorslaggevend belang is voor de rondreis en geen waardevermindering meebrengt, heeft de reiziger geen recht op een terugbetaling. Wanneer attracties en bezienswaardigheden gesloten zijn omwille van onderhoudswerken en defecten heeft de reiziger geen recht op terugbetaling. Het staat de reiziger totaal vrij om niet aan bepaalde excursies deel te nemen die inbegrepen zijn in het totaalpakket. Er kan in dit geval geen aanspraak gemaakt gemaakt worden op enige terugbetaling van de betaalde reissom.

Artikel 4 De reiziger
1 De reiziger zal de richtlijnen van de reisleider in verband met de veiligheid, het verloop van de reis, het groepsgebeuren en de conditie dienen te volgen.
2 De reiziger wordt geacht zich te gedragen op een manier die geen hinder en overlast oplevert voor de andere reizigers en die de goede uitvoering van de reis niet bemoeilijkt.
3 De reiziger dient over de juiste ingesteldheid, gedrag, respect voor de zeden van het land en conditie te beschikken om de reis te ondernemen. Indien een reiziger door een ernstige niet-naleving van bovenstaande richtlijnen dit contract niet respecteert, kan na overleg tussen de reisleider en reisorganisator en eventuele andere dienstverleners, een deelnemer van verdere deelneming uitgesloten worden en naar de plaats van vertrek worden teruggestuurd zonder aanspraak te kunnen maken op terugbetaling van de gehele of een gedeelte van de reissom of op een schadevergoeding.

Artikel 5 Kamers
Reizigers die zich alleen inschrijven, betalen in principe het single supplement. Zo zij echter de kamer met een medereiziger willen delen, zullen wij al het mogelijk doen om hen een kamergenoot te vinden.
Opmerking: triple kamers zijn tweepersoonkamers met een extra niet volwaardig geplaatst bed (type: roll away bed).

Artikel 6 Luchtvaartmaatschappijen
Alle intercontinentale vluchten worden enkel verzorgd met lijnvluchten. De luchtvaartmaatschappij, route en schema vermeld bij de programmabeschrijving zijn slechts indicatief en steeds onder voorbehoud. De reisorganisator behoudt steeds het recht een andere route of vluchtschema te voorzien. De reiziger wordt hiervan op de hoogte gebracht. Ook kan een bustransfer naar een Europese luchthaven, vanwaar de intercontinentale vlucht vertrekt en/of aankomt, worden ingelegd en dit zonder dat enige financiële schadevergoeding kan worden geëist.

Artikel 7 Uurregelingen
De uren die op de uurrooster, programma’s, ticket of ergens anders vermeld werden, zijn indicatief en dus niet verzekerd. Ze maken geen deel uit van het contract. De vluchturen in de brochure vermeld of tijdens de reservatie meegedeeld zijn alleen ter informatie bedoeld, alleen de uurregeling opgegeven op de reisdocumenten is van toepassing. Indien er uurwijzigingen plaats hebben na uitgifte van de reisdocumenten, wordt de reiziger hiervan op de hoogte gebracht. Enkel het laatste uurrooster is van toepassing. Wanneer de vlucht met 30 minuten of minder vervroegd wordt, zal de reiziger niet op voorhand verwittigd worden, daar hij steeds minimum 120 minuten voor het uur van vertrek op de luchthaven moet zijn. Mocht de reiziger deze verplichting niet naleven, dan kan hij in geen geval een aanvraag tot schadevergoeding indienen, welke ook de redenen van zijn nalatigheid moge zijn. De reiziger dient zich voor de terugvlucht te informeren over de vertrektijd. Eventuele vluchtvertragingen of vluchtwijzigingen geven geen recht op enige terugbetaling.

Artikel 8 Bagage
Slechts één koffer met normale afmetingen per persoon is toegelaten. De handbagage beperkt zich tot een kleine reiszak.
Bij verlies of beschadiging van bagage tijdens een vliegtuigreis dient de reiziger onmiddellijk bij aankomst op de luchthaven bij de dienst ‘Lost Properties’ een document (Property Irregularity Report) te laten opmaken. Onze begeleider/reisleider zal u hierbij helpen. Hobo Reizen is in geen geval verantwoordelijk voor verlies, schade of diefstal van uw bagage tijdens of bij de rondreis of expeditie. Het is streng verboden deviezen of voorwerpen die bij de douane moeten worden aangegeven, over de grenzen te smokkelen. In geval van overtreding wijst Hobo Reizen alle verantwoordelijkheid af.
Bij toepassing van het Verdrag van Warschau en het aanvullend protocol van Den Haag is de aansprakelijkheid van de vervoerder voor schade of verloren bagage beperkt. De reiziger dient zich te houden aan de bagagevoorschriften voorzien door de luchtvaartmaatschappij. Hobo Reizen is niet verantwoordelijk voor de gevolgen van het niet voldoen aan deze voorwaarden evenmin voor de eventueel te betalen supplementen.

Artikel 9 Ongevallen en diefstallen
Hobo Reizen is niet aansprakelijk voor onvoorziene omstandigheden, overmacht en gebeurtenissen die onvermijdelijk zijn.
In elk geval is Hobo Reizen niet verantwoordelijk voor technische defecten, ongevallen, stakingen, epidemieën, oorlogen, natuurrampen.
Evenmin kan Hobo Reizen verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen en diefstal, en in het algemeen schaden van derden die vreemd zijn aan de in het contract bedoelde prestaties.
Hobo Reizen is niet verantwoordelijk voor tekortkomingen toe te schrijven aan de reiziger zelf. Risico’s verbonden aan de activiteiten, excursies, toeristische evenementen en sport vallen ten laste van de reiziger. Kosten voortvloeiend uit bovenstaande omstandigheden vallen eveneens ten laste van de reiziger.

Artikel 10 Waardevolle voorwerpen
De reisorganisator stelt zich nooit aansprakelijk voor eventuele schade (van welke aard ook) toegebracht aan waardevolle voorwerpen zoals camera, fototoestel, juwelen, toebehorend aan de reiziger. Het is ten stelligste aan te bevelen dat de reiziger een verzekering afsluit die deze voorwerpen voor hun exacte waarde verzekert.

Artikel 11 Minimum aantal deelnemers
Het minimum aantal deelnemers op elke reis dient te zijn acht betalende passagiers en één gids. Indien dit minimum niet werd bereikt behoudt de reisorganisator zich het recht voor de reis te annuleren ten minste vijftien kalenderdagen voor de vertrekdatum. In dergelijk geval kan de reiziger geen aanspraak maken op schadeloosstelling.

Artikel 12 Vereiste documenten
De reiziger dient voorzien te zijn van de vereiste documenten zoals identiteitspapieren nodig voor de gereserveerde reis alsook eventueel visum.
De vereiste reisdocumenten worden in de brochure bij de reis vermeld in de rubriek ‘Weetjes’. De reisdocumenten gelden voor reizigers met de Belgische nationaliteit. De reizigers van een andere nationaliteit zijn verplicht zich te wenden tot het consulaat of ambassade van het land der bestemming. Hobo Reizen kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor het niet vervuld zijn van de vereiste formaliteiten en de schadelijke gevolgen ervan, inbegrepen weigering op de vlucht of weigering toegang tot het betrokken land van bestemming.

Artikel 13 Niet inbegrepen in de prijzen
In de brochureprijs is enkel inbegrepen hetgeen expliciet vermeld wordt in de rubriek ‘inbegrepen’. Behoudens afwijking zijn nooit inbegrepen taksen, persoonlijke uitgaven, kosten voor visum, vergoedingen en fooien, de inschepingstaksen in het buitenland, de vrije uitstappen, de bijstands- en bagageverzekering, de annulatieverzekering, zonder dat deze lijst exhaustief is.

Artikel 14 Betalingsmodaliteiten
De reissom met aanhorigheden dient betaald te worden als volgt:
voorschot 25% bij boeking
saldo ten minste 1 maand voor afreis

Artikel 15 Klachtenregeling
Eventuele tekortkomingen moeten ter plaatse medegedeeld worden aan de plaatselijke dienstverlener of vertegenwoordiger van de reisorganisator.
Indien het voorgaande onmogelijk is dient de reiziger de reisorganisator rechtstreeks in België te contacteren. Het voorgaande is erop gericht de mogelijkheid te bieden een oplossing te zoeken. Indien voorgaande verplichting niet wordt nageleefd kan de reiziger geen aanspraak maken op eventuele schadevergoeding. Elke klacht dient tevens dertig dagen na terugreis aangetekend te worden bevestigd aan Hobo Reizen zelf, met bewijs van de klachtneerlegging ter plaatse. Niet naleving van deze termijn heeft een negatieve invloed op de eventuele schadevergoeding.

Artikel 16 Keuze van woonplaats
De reiziger kiest woonplaats op het adres van zijn reisbemiddelaar, die hij aanstelt als zijn mandataris.

Artikel 17 Geen verzakingsrecht
Zowel bij reservatie in aanwezigheid van partijen als reservatie via mail en/of website van hobo reizen bevestigt de reiziger dat hij wenst dat hobo reizen onmiddellijk het nodige doet voor reservatie van de betrokken diensten (vlucht(en), hotel(s), excursies, etcetera) en aldus geen gebruik kan maken van enig verzakingsrecht.

Artikel 18 Betwistingen
Alle betwistingen die niet door de Geschillencommissie behandeld worden, zullen beslecht worden volgens het Belgisch recht en alleen de rechtbank van Leuven is bevoegd.
Uw deelname aan een Hobo Reizen betekent uw instemming met alle voorwaarden en richtlijnen.

Artikel 19
Van zodra de nieuwe brochure 2018-2019 verschijnt en beschikbaar is vervallen de prijzen van de brochure 2017-2018.