Fotoreis Finland

Dag 1 Brussel – Helsinki – Kuopio – Boreal Wildlife Centre (Viiksimo)   A

Vluchten naar Helsinki en verder met een binnenlandsse vlucht naar Kuopio. Transfer naar Boreal Wildlife Centre. Het Boreal Wildlife Centre ligt in Viiksimo, in de provincie Kuhmo, op de grens tussen Rusland en Finland. Het is een voormalige grenspost die in 2009 werd omgebouwd tot toeristische accommodatie. Omdat je een speciale vergunning nodig hebt om dit gebied te betreden, is het er zeer rustig en hebben wilde dieren er vrij spel. O.a. veelvraten, wolven en beren zijn er thuis. Tijdens de herfst zorgen de schitterende kleuren voor een mooie achtergrond. Na het avondmaal is er tijd om wat te rusten. Midden in de nacht vertrekt de helft van de groep naar kleine observatietentjes (1 per persoon) van waaruit we vanaf zonsopgang de indrukwekkende paringsdans van de zwarte korhoen kunnen fotograferen.

Dag 2 Boreal Wildlife Centre   O|M|A

In de voormiddag verkennen we te voet het gebied rond het centrum. Na de lunch rijden we naar de grote observatiehut. Hier brengen we de rest van de namiddag en avond door met het fotograferen van dieren die zich in de buurt wagen. Pas als het te donker wordt, keren we terug naar onze logies.

Dag 3 Boreal Wildlife Centre   O|M|A

Nog voor zonsopgang gaat de tweede helft van de groep terug op pad om de paringsdans van de zwarte korhoen te bewonderen. Deze namiddag en avond maken we foto’s vanuit kleine schuilhutten. Er is keuze uit verschillende plekken: in het moeras, in het woud, aan de vijver…

Dag 4 Boreal Wildlife Centre   O|M|A

Nog een laatste namiddag fotograferen vanuit de grote schuilhut.

Dag 5 Boreal Wildlife Centre (Viiksimo) – Ollorinjarvi Meer – Suomussalmi   O|M|A

Na het ontbijt nemen we afscheid van het Boreal Wildlife Centre en rijden we naar Raate Road, waar in 1940 een belangrijke veldslag plaatsvond tussen Rusland en Finland ten tijde van de Winteroorlog. We brengen een bezoek aan het Winter War museum en monument. Over een gebied van 3 hectaren verwijzen rechtopstaande stenen naar de gesneuvelden van de verschillende veldslagen in Suomussalmi. We rijden nog verder door op Raate Road tot we gestopt worden door de grens met Rusland. Onderweg bezoeken we nog een gerestaureerde verdedigingspost. Nadien trekken we de natuur in met een ‘stille’ boot. Lake Ollorinjarvi ligt juist op de grens tussen Finland en Rusland. Het is een unieke plek waarvan het water op Fins grondgebied ligt, maar de oever aan de overkant niemandsland is. Het meer is een populaire broedplaats voor verschillende watervogels en met veel geluk kunnen we een eland of beer zien overzwemmen. Na het avondmaal maken we ook kennis met een typisch Fins gebruik: het sauna ritueel.

Dag 6 Suomussalmi – Hossa National Park – Suomussalmi   O|M|A

In de ochtend rit naar Hossa National Park, het nieuwste nationale park in Finland (sinds juni 2017). Drie rivieren komen samen in het park en het is bezaaid met meren en vijvers. We maken een wandeling (ca 9 km) naar Värikallio Cliff. Hier bewonderen we 4000 jaar oude rotsschilderingen. Het gaat vooral om sjamanistische en jachttaferelen. Nadien gaat het verder naar Julma Ölkky Canyon lake. Na een bezoek aan een rendierenboerderij waar we ook het avondmaal nemen, keren we terug naar Suomussalmi en kunnen we nogmaals genieten van een deugddoende sauna.

Dag 7 Suomussalmi – Helsinki   O|A

Onderweg naar de luchthaven van Kuopio stoppen we nog bij de ‘Silent People’, een moderne kunstinstallatie waarover de kunstenaar geen uitleg wil geven. Hij wil dat de toeschouwers hun eigen idee vormen over de duizend ‘vogelverschrikkers’ die verspreid staan in het veld. Daarna vlucht naar Helsinki en transfer naar het hotel.

Dag 8 Helsinki   O|A

Bezoek aan Helsinki. De stad heeft een interessante cultuur en een bijzondere architectuur. De stad werd gebouwd als replica van het Russische Sint-Petersburg. De witte domkerk torent hoog uit boven de stad.

Dag 9 Helsinki – Porvoo – Brussel   O

In de voormiddag bezoek aan het lieflijke Porvoo. De stad is bezaaid met de typische en schattige rode hutten van Finland. Vooral het oude deel van de stad is leuk om te zien. Nadien transfer naar de luchthaven voor de terugvluchten naar Brussel.

Finland Euro  Fins  13/04/2021 16:47

• Rondreis Baltische Staten + verlenging moskou
  • Rondreis Bulgarije
  • Rondreis Polen
  • Rondreis Corsica
  • Rondreis Malta
  • Rondreis Extremadura (Spanje)