Fotoreis IJsland

Dag 1 Brussel – Keflavik (Reykjavik) – Stykkisholmur   A

Met een regelmatige vlucht naar Keflavik. Van Keflavik zetten we meteen koers naar het pittoreske havenstadje Stykkisholmur op het schiereiland Snaefellsnes. Vanop de overzijde van Walvisbaai hebben we een mooi zicht op Reykjavik. Via Borgarnes dat uitkijkt over de omliggende scheren, zandbanken en bergen, gaat het verder richting de centrale basaltbergen van Snaefellsnes. Sommige rhyolietwanden zijn felgekleurd. Overnachting in Stykkisholmur. Overnachting in hotel Stykkisholmur (*** /***).

Dag 2 Stykkisholmur – Westfjorden   O|A

‘s Ochtends schepen we in op de Baldur, de ferry die ons over de Breidarfjordur zal varen. We houden even halt op Flatey, het grootste van de 2500 eilanden waarmee de fjord bezaaid is. Een paradijs voor vogels, zeehonden en robben. Wanneer we enkele uren later aanleggen in Brjanslaekur zijn we in de Westfjorden.Het uitgestrekte rode strand Raudasandur en de vogelkliffen van Latrabjarg worden ons volgende motief. De tot 450 meter hoge kliffen zijn heuse vogelappartementen, bewoond door vele miljoenen zeevogels. We slapen in hotel Flokalundur (nvt /nvt).

Dag 3 Westfjorden   O|A

Vandaag staan er liefst 10 fotogenieke fjorden op het programma. We slingeren ons op weg richting Drangsnes. Met elke bocht verandert het landschap. Spierwit Siberisch drijfhout en nieuwsgierige zeehonden duiken steeds meer op. De hotpots van Drangsnes lopen haast naadloos over in de oceaan. De kleine vissershaven bruist van de bedrijvigheid. Overnachting in Drangsnes in guesthouse Malahorn (nvt /nvt).

Dag 4 Westfjorden   O|A

Een spectaculaire onverharde weg brengt ons naar het afgelegen Djupavik. De vervallen haringfabriek en bijhorend roestend schip zijn topmotieven. We hobbelen verder naar Krossneslaug, het allicht mooist gelegen zwembad van IJsland op het einde van de wereld. Baaien vol drijfhout, een eenzaam houten kerkje, een waterval die uitmondt in zee, het passeert allemaal de revue. Tweede overnachting in hotel Drangsnes.

Dag 5 Westfjorden   O|A

Acht nieuwe fjorden wachten om verkend te worden. In Reykjanes wordt er zout gewonnen met geothermale energie. We fotograferen de zeehondenkolonie van Hvitanes, de dieren lijken er wel minder schuw dan elders. Later op de dag bereiken we Isafjordur, de hoofdstad van de Westfjorden. Het stadje van 3.000 inwoners, een kosmopolitische oase volgens Lonely Planet, leeft op tijdens de lange zomerdagen en biedt alle mogelijke voorzieningen. Overnachting in Isafjordur in hotel Isafjorour (*** /***).

Dag 6 Westfjorden   O|A

We maken een daguitstap naar Hornstrandir, het meest afgelegen stukje IJsland waar geen permanente bewoning meer is. De poolvos heeft er het rijk voor zich sinds de bevolking er rond 1950 wegtrok. We laten ons afzetten per schip in Hesteyri en wandelen naar de resten van een Noors walvisstation. Op de terugweg kijken we uit naar walvissen. Overnachting in Isafjordur in hotel Isafjorour (*** /***).

Dag 7 Westfjorden – Reykjavik   O

Terugvlucht naar Reykjavik. De kleurrijke huizen van ‘s werelds meest noordelijke hoofdstad, de bekroonde architectuur van Harpa, Perlan, de Hallgrimskerk en Tjornin, het stadsmeer met de tientallen vogelsoorten vormen evenveel fotomotieven. Meer inspiratie kan je vinden in het fotomuseum of de glimlach van de lokale bevolking op een mooie zomerdag. Overnachting in hotel Centrum (**** /****).

Dag 8 Reykjavik – Brussel   O

Transfer naar de luchthaven Keflavik en vlucht naar Brussel.