Dag per dag (Fotoreis Mongolië)

Reisduur: 14 dagen / 12 nachten

Dag 1 Brussel – Ulaan Baatar

Met internationale lijnvluchten vliegen wij naar Ulaan Baatar, de hoofdstad van Mongolië.

Dag 2 Ulaan Baatar   M|A

Wij landen en maken kennis met onze plaatselijke gids. Transfer naar het hotel. We bezoeken de bezienswaardigheden van de stad: het mooie Gandan klooster, het enorme Sukhbaatar plein, het Zanabazar Museum, de Chojin Lama tempel, ... We wonen een tradi­tionele muziekvoorstelling bij met keelzangers, mooie melodieën op de viool met paardenkop en folkloristische dansen. Hotel Bayangol of gelijkwaardig (****/****).

Dag 3 Ulaan Baatar – Olgii   O|M|A

We vliegen naar Olgii in het uiterste westen. Ontmoeting met het team dat ons zal begeleiden naar de Kazakse arendjagers. We rijden 4 tot 5 uur en bereiken de plek waar de volgende dag het arendfestival plaats heeft. Overnachting in een gertent (nvt /nvt).

Dag 4 Op jacht met de arendjagers en op zoek naar het sneeuwluipaard   O|M|A

De Mongoolse Kazakken gebruiken de vrouwelijke arenden voor het jagen. De arenden zijn getraind om op vossen, wolven, konijnen en wilde katten te jagen. We vergezellen de jager op zijn jacht op voornamelijk vossen en leren meer over het leven van de Kazakse Mongolen. Op onze tocht is het niet uitgesloten dat we sneeuwluipaarden spotten. We rijden terug naar Olgii waar we overnachten in het Eagle Dreams hotel.

Dag 5 Op jacht met de arendjagers en op zoek naar het sneeuwluipaard   O|M|A

Idem

Dag 6 Nauryz Arendfestival   O|M|A

We ontmoeten de Kazakken voor ‘de rodeo van de arendjagers’. Een fantastische gelegenheid voor fotoliefhebbers om deze prachtige vogels van dichtbij te bewonderen. Er komen tientallen arendjagers naar het festival om hun getrainde vogels te testen in wedstrijden op snelheid en behendigheid. Tijdens het festival genieten we ook van de traditionele Kazakken paardenwedstrijden zoals ‘BushKushi’, waar de ruiters proberen het geitenvel van de tegenstander van de rug van het paard te halen, en ‘Kiss woman on horseback’ waar de ruiters al rijdend geldstukken van de grond proberen op te pikken. Het Kazakse Nauryz feest bestaat al duizenden jaren en wordt gekenmerkt door een grote gastvrijheid waar de hoofdmaaltijd bestaat uit een koude soep samengesteld met vlees, vet, kurt, graan, uien en zout. Overnachting in een gertent (nvt /nvt).

Dag 7 Nauryz Arendfestival   O|M|A

Idem

Dag 8 Olgii – Ulaangom   O|M|A

We nemen afscheid van onze arendjager en zijn familie en rijden langs de noordoostelijke route waar we schitterende zichten hebben op het Altai gebergte. We bereiken Ulaangom waar we kennis maken met Gantumur en zijn familie. Overnachting in een gertent (nvt /nvt).

Dag 9 Op stap met de nomaden   O|M|A

Samen met deze Mongoolse familie en hun kudde trekken we twee dagen richting Twin Peaks. We helpen bij het opzetten van de typische gertenten (nvt /nvt) waarin we overnachten.

Dag 10 Op stap met de nomaden   O|M|A

Idem

Dag 11 Olgii   O|M|A

We verblijven nog een halve dag bij de nomadische familie. Na de lunch nemen we afscheid van deze zeer gastvrije Mongolen en rijden terug naar Olgii waar we overnachten in het Eagle Dreams hotel (***/***).

Dag 12 Olgii – Ulaan Baatar   O|M|A

Een vroeg ontbijt en dan naar de luchthaven voor onze terugvlucht naar de hoofdstad. Hotel Bayangol of gelijkwaardig (****/****).

Dag 13 Omgeving Ulaan Baatar   O|M|A

In de vroege ochtend vertrekken we naar het Genghis Khan Statue Complex. Het Ruiterstandbeeld van Genghis Khan is een 40 meter hoog stalen standbeeld van Genghis Khan en ligt in een prachtig landschap. Het standbeeld staat niet ver van de Tuul rivier op een 54 kilometer ten oosten van Ulaanbataar. Het standbeeld is symbolisch in oostelijke richting geplaatst, richting de geboorteplaats van Khan.

Dag 14 Ulaan Baatar – Brussel   O

Terugvluchten naar Brussels Airport.

Dag 15